درمان آرتروز و ساییدگی مفصل شانه با فیزیوتراپی و ورزش

wqfdqw

آرتروز شانه یکی از بیماری‌های بالینی است که درآن غضروف مفصل شانه (در محلی که استخوان بازو به استخوان کتف متصل می‌شود) دچار فرسایش و ساییدگی می‌شود. در حالت عادی، سطح استخوان‌های مفصلی با غضروف پوشیده شده است و این سطح تا حدی هموار و لیز است که سایش بین استخوان‌های مفصلی از سایش اسکی روی یخ نیز کمتر است. در بیماری آرتروز، است غضروف مفصلی به تدریج آسیب می‌بیند و درنتیجه استخوانی که در زیر آن قرار دارد بیرون می‌زند. آرتروز شانه موجب درد، خشکی مفصل و عدم کارایی مناسب آن در نتیجه‌ی سایش استخوان‌ها بر روی هم می‌شود. در اغلب موارد، هدف از درمان آرتروز شانه، کاهش درد بیمار و کمک به ترمیم شدن غضروف فرسایش سافته و صدمه دیده از طریق مدالیته‌های درمانی فیزیوتراپی است.

هدف از درمانها و تکنیکهای مختلف طب فیزیکی برای درمان آرتروز شانه، حفظ مفصل شانه است. متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر پور قاسمیان از تکنیکهای مختلف فیزیوتراپی مانند: الکتروتراپی، اولتراسوند‌تراپی، لیزر‌تراپی، ماساژ‌تراپی، درمان دستی، شاک ویو‌تراپی، تزریق ازن و تزریق PRP برای کاهش التهاب، حفاظت از مفصل شانه و افزایش گردش خون به منظور تسریع بهبود مفصل شانه استفاده می‌نمایند. به محض کاهش التهاب اولیه مفصل شانه، متخصصین ما یک برنامه جامع از حرکات و ورزشهای کششی به منظور افزایش دامنه حرکتی شانه و ورزشهای تقویت مفصل شانه به منظور کاهش فشار مکانیکی بر روی شانه به بیماران ارائه می‌دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره با ما از طریق شماره تلفن 03132372301 تماس حاصل فرمایید.

انواع آرتروز شانه

آرتروز شانه بیماری دردناکی است که ممکن است یکی یا هر دوی مفاصل شانه را درگیر کند. این بیماری معمولا ناشی از فرسایش مفصل بر اثر بالا رفتن سن می‌باشد. اما آرتروز شانه دارای سه نوع مختلف با علل زمینه‌ای متفاوت می‌باشد:

• اُستئوآرتریت (بیماری فرسایشی مفصل) شایع‌ترین نوع آرتروز شانه، خصوصا در بین افراد میان سال و مسن، است. این بیماری موجب فرسایش و ساییدگی غضروف مفصلی شانه می‌شود. وجود غضروف در سطح مفصل برای حرکت راحت و روان مفصل ضروری است و همچنین فشارهای وارد شده به مفصل را جذب می‌کند. آسیب دیدن غضروف موجب می‌شود که استخوان‌ها بر روی یکدیگر سایش داشته باشند که این مسئله موجب درد شانه شده و در نهایت می‌تواند موجب تغییر شکل مفصل شانه شود.
  • روماتیسم نوعی از آرتروز است که کمتر شایع است. این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند اما اغلب در افراد بالای 40 سال شایع است. روماتیسم یک بیماری التهابی است که موجب درد، خشکی، تورم و محدودیت حرکتی مفصل می‌شود. علت اصلی بروز این بیماری، وجود نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن است. این بیماری می‌تواند ریشه‌ی ژنتیکی داشته باشد.
  • آرتروز بعد از تروما بعد از بروز یک آسیب شدید به مفصل شانه، مانند شکستگی یا دررفتگی شانه، ایجاد می‌شود. آرتروز بعد از تروما معمولا به عنوان نوعی اُستئوآرتریت محسوب می‌شود.

علائم و نشانه‌ها

علائم و نشانه‌های آرتروز مفصلی شانه عبارتند از:

• درد شانه که در حین انجام فعالیت با شانه بیشتر می‌شود. این درد به طور کلی، به تدریج و با مرور زمان شدید‌تر می‌شود.
  • دردی که با تغییر شرایط آب و هوایی بدتر می‌شود
  • مشکل در حرکت دادن مفصل شانه به طور کامل
  • شنیدن صدای تق‌تق یا صدای سایش از مفصل شانه در هنگام حرکت دادن آن

علل بروز آرتروز مفصل شانه:

• فرسایش بدن بر اثر بالا رفتن سن (استئوآرتریت)
  • مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث می‌شود سیستم ایمنی به بافت‌های خود بدن حمله کند. این بیماری می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد.
  • یک تصادف یا آسیب جدی به مفصل شانه

qqsd

پزشک برای اطمینان از ابتلای بیمار به آرتروز شانه، برخی از اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

• معاینه‌ی فیزیکی مفصل شانه
  • تجویز رادیوگراقی شانه برای کمک به تشخیص آرتروز شانه
  • تجویز آزمایش خون برای تشخیص ابتلا به روماتیسم
  • انجام آرتروسکوپی (نگاه کردن مستقیم به ساختار داخلی مفصل شانه از طریق لوله باریکی که داخل شانه می‌رود) برای تایید نوع و محل دقیق آرتروز و شدت آسیب مفصلی. این روش معمولا زمانی انجام می‌شود که قرار است به طور همزمان عمل ترمیم مفصل شانه (از طریق آرتروسکوپی) نیز انجام شود.

درمان

روش‌های درمانی غیرجراحی مختلفی برای آرتروز شانه وجود دارند که پزشک شما به توجه به میزان پیشروی آرتروز و ساییدگی مفصل و میزان درد شما، یکی یا چند مورد از آن‌ها را تجویز می‌کند:

استراحت دادن شانه و اجتناب از فعالیتهای سنگین

شما باید با متوقف کردن فعالیت‌هایی که موجب درد شانه می‌وند، به شانه‌ی خود استراحت دهید. از انجام دادن فعالیت‌هایی که موجب وارد شدن فشار زیاد به مفصل شانه می‌شود، خودداری کنید. برای مثال از بلند کردن اجسام سنگین و بردن دست به بالای سر تا جای ممکن خودداری کنید. سعی کنید تحرک داشته باشید  و سبک زندگی کم-تحرکی نداشته باشید. مفاصل بدن باید حرکت کنند و  برای مرطوب ماندن سطح مفصل و حرکت آسان استخوان‌ها روی یکدیگر لازم است که مفصل حرکت داشته باشند. بی تحرکی و فعالیت کم موجب می‌شود که دامنه‌ی حرکتی مفاصل به تدریج کاهش پیدا کند.

کمپرس سرد

به مدت 20 دقیقه روی شانه‌ی خود یک کمپرس سرد قرار دهید و این کار را 4 الی 8 بار در روز انجام دهید  تا التهاب و درد شانه را کاهش دهید.

بریس (شانه بند طبی)

asda

داروهای ضدالتهاب

این داروها می‌توانند تورم و التهاب شانه را کاهش دهند و در نتیجه موجب تسکین درد شانه شوند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که بیماری شما از نوع روماتیسم است، ممکن است داروهایی مانند متوترگزات (methotrexate) برای شما تجویز شود.

تزریق کورتیزون

کورتیزون یک داروی ضدالتهاب بسیار قوی است که می‌تواند در کاهش التهاب و تورم بسیار موثر باشد. تاثیرات این دارو موقتی هستند، اما می‌توانند درد بیمار را تا چندین ماه تسکین دهند.

اوزون‌تراپی

منظور از اوزون‌تراپی، نوعی تکنیک تزریق است که برای درمان آسیب مفصل شانه و رباط‌های آن به کار می‌شود. اوزون‌تراپی در درمان درد شانه ناشی از آرتروز، بسیار موثر است چرا که در بازسازی و ترمیم غضروف موثر است.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) روشی است که در آن سعی می‌شود از خواص درمانی و بهبوددهنده‌ی عناصر موجود در خون برای تسریع روند بازسازی  غضروف، تاندون‌ها، رباط‌ها، عضلات و حتی بافت استخوانی استفاده شود. هدف از درمان آرتروز شانه با پلاسمای غنی از پلاکت، کاهش درد شانه، برطرف کردن مشکل حرکتی و عملکردی مفصل، کند کردن و یا متوقف کردن روند تخریب و فرسایش غضروف است.

fewfe

هدف از انجام فیزیوتراپی، کاهش درد و التهاب شانه می‌باشد. بدین منظور ممکن است از روش‌های سرمادرمانی و گرمادرمانی (مانند کمپرس سرد و گرم) استفاده شود. ممکن است لازم باشد که برای اجتناب از تشدید درد شانه، نحوه حرکت دادن دست خود را اصلاح کنید و فیزیوتراپیست می‌تواند در نحوه‌ی اصلاح فعالیت‌های شما به شما کمک کند.در فیزیوتراپی برای کاهش درد و التهاب شانه از مدالیته‌های درمانی زیر استفاده می‌شود:

• تحریک الکتریکی
  • اولتراسوندتراپی
  • درمان با لیزر سرد
  • ماساژتراپی
  • درمان‌های دستی

شاکویوتراپی

dkbvdl

شاکویوتراپی مکن است با امواجی با انرژی کم یا زیاد انجام شود و هر دوی این روش‌ها برای بهبود عملکرد مفصل شانه مفید هستند و می‌توانند درد شانه را تسکین داده و میزان رسوبات کلسیم و زائده‌های استخوانی را در بیماران مبتلا به آرتروز کاهش دهند. از آنجایی که با فرسایش مفصل شانه، بافت‌های اطراف شانه نیز دردناک می‌شوند و تحلیل می‌روند، می‌توان درمان شاکویوتراپی را بر روی این بافت‌ها نیز انجام داد. شاکویوتراپی موجب بالا رفتن گردش خون شده و به نظر می‌رسد که گردش خون بالاتر یکی از اصلی‌ترین پیش نیازها برای کاهش درد مفصلی می‌باشد.

درمان با لیزر سرد

drfiotrtoier

در برخی از بیماران، لیزر سرد در مقایسه با داروهای مسکن؛ تاثیر بسیار بیشتری در کاهش درد دارد. لیزر سرد خصوصا در درمان روماتیسم شانه، التهاب تاندون و آرتروز مفصلی شانه موثر است. تاباندن اشعه‌ی لیزر موجب گرم شدن مفصل شانه و بافت‌های اطراف آن شده و بدین ترتیب، جریان خون را در این ناحیه افزایش داده و موجب کاهش درد می‌شود. با بالا رفتن دمای این ناحیه، عضلات شل می‌شوند و گرفتگی ان‌ها برطرف می‌شود و بدین ترتیب بخش اعظم دیگری از دید نیز برطرف می‌شود. انجام لیزرتراپی می‌تواند بر روی خود مفصل نیز تاثیر گذار باشد و لزوم انجام جراحی را در برخی بیماران برطرف کند. اشعه‌ی لیزر در واقع عملکرد سلولی را تغییر می‌دهد و درد ناشی از آرتروز شانه را به طور موقتی برطرف می‌کند.

تکنیک‌های درمان دستی (MTT)

weoruw

درمان‌های دستی شامل روش‌هایی برای ماساژ بافت‌های نرم، کشش و جااندازی مفاصل می‌شود که این کار توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. هدف از انجام این درمان‌ها بهبود راستای قرارگیری استخوان‌ها ، بهبود حرکت پذیری و دامنه حرکتی مفاصل می‌باشد. تکنیک‌های جااندازی مفاصل همچنین به تسکین درد کمک می‌کند.

جااندازی بافت‌های عصبی عضلانی(NMR)

جااندازی بافت‌های عصبی عضلانی یکی از تکنیک‌هایی است که توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و به منظور بازیابی ثبات و حرکت پذیری دست‌ها انجام می‌شود تا نحوه‌ی حرکت دادن مفصل شانه و کارکرد آن بهبود پیدا کند. (برای مثال در مورد انجام دادن حرکاتی مانند بلند کردن اجسام، کشیدن دست به سمت جلو و انجام دادن حرکاتی که در آن دست‌ها بالای سر می‌روند)

ورزش

drfhiordh

ورزش و حرکات اصلاحی، از جمله حرکات حرکات کششی و قدرتی به بهبود دامنه حرکتی مفاصل و تقویت عضلات کمک می‌کنند و بدین ترتیب این عضلات می‌توانند از مفصل شانه بیشتر پشتیبانی کنند و مفصل شانه ثبات بیشتری خواهد داشت و فشار کمتری بر آن وارد خواهد شد.

• حرکات کششی: به جز حرکات کششی که قبل و بعد از تمرین انجام می‌دهید (سرد کردن و گرم کردن)، لازم است به طور منظم زمانی را برای انجام حرکات کششی اختصاص دهید ت احتمال بروز درد و خشکی مفصل را کاهش دهید. انجام حرکات کششی همچنین موجب کاهش انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی عضلات و تاندون‌ها می‌شود. در هنگام انجام هر یک از حرکات کششی، 20 ثانیه مکث کنید. این حرکات را با ملایمت انجام دهید و مفاصل خود را سریع و جهشی حرکت ندهید.
  • حرکات قدرتی: انجام دادن یک برنامه‌ی قدرتی مدون موجب می‌شود که عضلات شما قوی باقی بمانند و در نتیجه فشار از روی مفصل برداشته شود. ضعیف بودن عضلات موجب می‌شود که بر اثر انجا فعالیت‌های روزانه به مفصل فشار وارد شود. با بالاتر رفتن سن، عضلات نیزبه تدریج ضعیف‌تر می‌شوند.