علت انگشت چکشی پا و درمان آن

1

انگشت چکشی که بعضاً به آن انگشت چنگالی نیز می‌گویند، عارضه‌ای است که در طی آن یکی از انگشتان پا شکلی غیرطبیعی به خود می‌گیرد. بیشترین شیوع این عارضه در انگشت دوم پاست. این عارضه بیشتر در خانم‌هایی دیده می‌شود که کفش‌های پاشنه‌بلند یا نوک‌تیز به پا می‌کنند.

روش‌های بدون جراحی زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای رهایی از علائم انگشت چکشی استفاده کرد. اولین قدم برای بسیاری از افراد، استفاده از کفش‌های مناسب با اندازه‌ی صحیح می‌باشد. کفش‌های بدون پاشنه با نوک پهن می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. کفی‌های طبی و کفی‌های سفارشی نرم می‌توانند برای رفع علائم این عارضه مفید باشند. می‌توان از اسپلینت یا باندهای مخصوص نیز برای اصلاح وضعیت انگشت استفاده کرد. فیزیوتراپیست های ما می‌توانند ورزش‌های مخصوصی را به شما آموزش دهند که انجام آن‌ها به اصلاح موقعیت انگشت کمک می‌کند. فیزیوتراپیست های ما سعی دارند تا با طراحی بهترین روش‌های درمانی، بیمار را هر چه سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بازگردانند. متخصصین ما می‌توانند میخچه و پینه‌ها را از بین ببرند و شما نباید سعی کنید که خودتان آن‌ها را بردارید. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 03132372301  تماس حاصل فرمایید.

انگشت چکشی به چه معناست؟

انگشت چکشی عارضه‌ای است که در طی آن، یک خمیدگی در مفصل بین بندهای اول و دوم انگشتان پا ایجاد می‌شود. این خمیدگی باعث پایین آمدن سر انگشت و گرفتن شکل چکش یا چنگال مانند می‌شود. به دلیل بیرون‌زدگی مفصل خمیده، ممکن است فرد در راه رفتن مشکل داشته باشد. این عارضه می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که گردش خون ضعیفی دارند جدی‌تر باشد.

2

آناتومی انگشت چکشی

انگشتان پا به شما در حفظ تعادل و راه رفتن کمک می‌کنند. انگشت شست پا دارای دو استخوان می‌باشد ولی انگشت دوم تا پنجم هرکدام سه استخوان دارند. در این انگشتان، عارضه‌ی انگشت چکشی زمانی رخ می‌دهد که مفصل میانی خمیده شود. انگشت چنگالی زمانی ایجاد می‌شود که مفصل اول انگشت به سمت بالا و مفاصل دیگر به سمت پایین خمیده شوند که این مشکل انگشت را به شکل یک قلاب درمی‌آورد.

3

علل احتمالی ایجاد انگشت چکشی چیست‌اند؟

عضلات هر انگشت پا به‌صورت جفتی عمل کرده و زمانی که در بین آن‌ها عدم تعادل وجود داشته باشد، فشار وارده بر روی مفاصل و تاندون‌ها افزایش یافته و درنتیجه سر انگشت به شکل چکش درمی‌آید. این عدم تعادل عضلانی به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

• استفاده از کفش‌هایی که اندازه‌ی پا نبوده و یا بیش‌ازحد نوک‌تیز باشند. همچنین استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند.
  • مشکلات ساختاری کف پا از زمان بدو تولد
  • آرتروز
  • گردش خون نامناسب در پا
  • آسیب‌های عصبی محیطی (عدم وجود حس در اندام) در مورد بیماران دیابتی
  • آسیب به انگشتان پا
  • عوامل ژنتیکی مانند کف پای صاف یا قوس بیش‌ازحد پا نیز می‌توانند به ایجاد این عارضه کمک کنند
  • رباط‌ها و تاندون‌های سفت در پا
  • آسیب به نخاع یا اعصاب محیطی

علائم و نشانه‌های انگشت چکشی چیست‌اند؟

علائم انگشت چکشی پیش‌رونده‌اند، به این معنی که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. عارضه‌های انگشت چکشی باعث خمیده شدن مفصل میانی انگشت دوم، سوم، چهارم و پنجم پا می‌شود. انگشت آسیب‌دیده دردناک بوده و به‌خصوص زمانی که کفش می‌پوشید شما را اذیت می‌کند. این عارضه ممکن است باعث ایجاد میخچه در بین، بر روی و یا در انتهای انگشتان شود. ممکن است پیدا کردن یک جفت کفش مناسب برای پای شما کاری دشوار باشد. انگشت چکشی باعث می‌شود تا به هنگام راه رفتن احساس درد و ناراحتی کنید. علائم این عارضه عبارت‌اند از:

•  انگشت خمیده رو به پایین
  •  پینه در کف پا و میخچه بر روی انگشت آسیب‌دیده
  •  عدم توانایی خم کردن کف پا یا تکان دادن انگشتان آن
  •  درد به هنگام پوشیدن کفش
  •  مفصل متورم و قرمزرنگ انگشت پا
  •  درد در سینه‌ی پا
  •  گرفتگی انگشتان پا

تشخیص انگشت چکشی

پزشک با بررسی سوابق پزشکی شما و معاینه‌ی پا می‌تواند انگشت چکشی را تشخیص دهد. در اکثر موارد از عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس استفاده می‌شود.

روش‌های درمانی موجود برای درمان انگشت چکشی چیست‌اند؟

روش درمانی استفاده شده برای انگشت چکشی به علت ایجاد آن و همچنین وضعیت مفاصل انگشت بستگی دارد. بااینکه معاینه‌ی وضعیت عارضه برای سلامت عمومی فرد مهم است، معمولاً نمی‌توان با این کار اثرات عارضه را برگرداند. اگر انگشتان پای شما همچنان انعطاف‌پذیرند ممکن است پزشک استفاده از کفش‌های مخصوص، کفی‌های طبی و ضربه‌گیرها را تجویز کند تا انگشتان شما در وضعیت مناسبی قرار گیرند. باید از پوشیدن کفش‌های نوک‌تیز و پاشنه‌بلند پرهیز کنید. فیزیوتراپیست ها می‌توانند تمریناتی را به شما آموزش دهند تا به وسیله‌ی آن‌ها پاهای خود را ازنظر تحرک و قدرت تقویت کنید.
روش‌های درمانی مختلف بسته به شدت عارضه تجویز می‌شوند. روش‌های درمانی زیر برای درمان انگشت چکشی پیشنهادد می‌شوند:

• ممکن است پدها و اسپلینت های سفارشی مخصوص به‌منظور تسکین درد برای شما تجویز شوند.

4

• پدها و ضربه‌گیرهای مخصوص برای از بین بردن پینه‌ها و میخچه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • تمرینات کششی ملایم و ماساژ نیز ممکن است برای رهایی از درد و همچنین اصلاح موقعیت انگشتان مورداستفاده قرار بگیرند.

5

• برای رفع تورم‌های دردناک از یخ و کمپرس‌های سرد استفاده می‌شود.

6

• تمرینات درمانی مخصوص برای رفع عدم تعادل عضلانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ورزش‌های پا برای شل کردن تاندون‌های سفت شده پیشنهاد می‌شوند.
  • تمرینات کششی و تقویتی برای افزایش قدرت انگشتان پا تجویز می‌شوند.

7

• منیپولاسیون، درمان‌های دستی و استفاده از اسپلینت برای انگشت آسیب‌دیده مناسب است.

8

بهبودی پس از انجام روش‌های درمانی بدون جراحی انگشت چکشی

بهبودی پس از درمان بدون جراحی انگشت چکشی برای افراد مختلف منحصربه‌فرد است. بهبودی می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، ازجمله علت و شدت عارضه و همچنین نوع درمان انجام‌شده. پزشک شما را در مورد نحوه‌ی بهبودی آگاه خواهد کرد.

جلوگیری از انگشت چکشی

مراجعه به یک متخصص پا به هنگام ابتلا به انگشت چکشی ضروری است. درمان به‌موقع می‌تواند از ایجاد عوارض بعدی جلوگیری کند. انگشت چکشی درصورتی‌که درمان نشود ممکن است در آینده شدیدتر شده و درمان آن به عمل جراحی نیاز داشته باشد.