علت کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست و درمان آن

karrpal

مچ دست از هشت عدد استخوان متحرک تشکیل شده است که به آن کارپال گفته می‌شود. این استخوان‌ها با بندهای انعطاف‌پذیر محکمی از جنس بافت‌های همبند که به آن‌ها رباط گفته می‌شود به هم متصل شده‌اند. زمانی مچ دست رگ به رگ می‌شود که هر یک از این رباط‌ها در مچ آسیب ببیند. رگ به رگ شدن مچ دست عارضه‌ای شایع بوده که می‌تواند بسیار شدید و دردناک باشد، اما می‌توان آن را به سادگی درمان کرد.

در صورتی که آسیب‌دیدگی‌های رباط‌ها و تاندون‌های مچ دست به درستی تشخیص داده شده و درمان شوند، از آسیب‌دیدگی‌های دائمی آن جلوگیری می‌شود. پس از تشخیص صحیح بیماری مچ دست، فیزیوتراپیست‌های ما در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر پورقاسمیان مناسب‌ترین برنامه درمانی فیزیوتراپی شامل تمرینات ورزشی، ماساژ، الکتروتراپی و اقدامات دیگر فیزیوتراپی را برای شما تعیین می‌کنند و به شما اطلاعات و آگاهی‌های لازم برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های بعدی و برنامه‌های ورزشی را ارائه می‌کنند. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا با توجه به علائمی که دارید تصمیم بگیرید که کدام یک از مداخلات درمانی برای شما مناسب بوده و مرحله بهبودی، الزامات دوره بازتوانی و اهداف درمانی شما چگونه است. جهت مشاوره در زمینه درمان‌های فیزیوتراپی ممکن برای مشکل رگ به رگ شدن و کشیدگی تاندون دست خود یا رزرو نوبت می‌توانید با از طریق شماره 03132372301 در تماس باشید.

تفاوت بین رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات

دانستن تفاوت بین کشیدگی و رگ به رگ شدن می‌تواند مفید باشد.

• رگ به رگ شدن آسیب‌دیدگی رباطی است که بافتی فیبروزی و سخت بوده و استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. آسیب‌دیدگی رباط شامل کشیدگی یا پارگی این بافت می‌شود.
  • کشیدگی نوعی آسیب‌دیدگی است که ممکن است در عضله یا تاندون که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کند، اتفاق بیفتد. متناسب با میزان شدت جراحات وارده، کشیدگی می‌تواند یک کشیدگی بیش از حد ساده عضلات یا تاندون باشد یا می‌تواند منجر به پارگی جزئی یا کامل بافت شود.

علل رگ به رگ شدن یا کشیدگی مچ دست

ka1

ورزشکاران بیش از سایرین در معرض رگ به رگ شدن مچ دست هستند. ژیمناستیک، اسکی، فوتبال و اسکیت فقط تعدادی از ورزش‌هایی هستند که می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی مچ دست شوند. رگ به رگ شدن مچ دست غالباً به دلیل زمین خوردن به دست‌های کشیده و باز اتفاق می‌افتد. به علاوه، هر فعالیتی که باعث ضربه ناگهانی و شدید در مچ دست شود می‌تواند بر رباط‌ها فشار زیادی وارد آورده و باعث کشیدگی بیش از حد یا پارگی آن‌ها شود.

علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی مچ دست

علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی تاندون دست به شدت و محل آسیب‌دیدگی بستگی دارد و عبارتند از:

• درد مچ دست که در زمان آسیب‌دیدگی عادی است و می‌تواند در هنگام حرکت مچ دست باقی بماند.
  • تورم و کبودی نیز ممکن است به وجود آید.
  • احساس پارگی و خردشدگی در داخل مچ دست
  • ممکن است مچ دست آسیب‌دیده در انجام برخی عملکردهایش دچار اختلال شود.

درجات رگ به رگ شدن و کشیدگی مچ دست

rag

رگ به رگ شدن مچ دست غالباً به سه دسته تقسیم می‌شود: درجه 1، در جه 2 و در جه 3

• رگ به رگ شدن درجه 1: خفیف بوده و زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها کشیده شده ولی پاره نشده باشند.
  • رگ به رگ شدن درجه 2: در حد متوسط ارزیابی می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها به صورت جزئی دچار پارگی شده‌اند.
  • رگ به رگ شدن درجه 3: شدید بوده و در آن رباط به طور کامل پاره می‌شود. در صورت بروز رگ به رگ شدن درجه 3 عمل‌های جراحی و مراقبت‌های پزشک باید انجام شود.

تشخیص رگ به رگ شدن و کشیدگی مچ دست

rag1

بسیاری از علائم شایع رگ به رگ شدن مچ دست عبارتند از کبودی، تورم، درد در هنگامی که مچ دست را حرکت می‌دهید و احساس گرما و خردشدگی درون مچ دست. اگر شما علائم رگ به رگ شدن یا کشیدگی مچ دست را دارید باید حتماً آن را به پزشک نشان دهید تا مچ دست آسیب‌دیده شما را معاینه کرده و مطمئن شود که دچار گرفتگی یا درد مزمن نیستید.

زمانی که در مورد رگ به رگ شدن یا کشیدگی مچ دست خود با پزشک صحبت می‌کنید حتماً جراحات و آسیب‌دیدگی‌های گذشته مچ دست خود را برای او توضیح دهید. همچنین ضروری است که جزئیات آسیب‌دیدگی مانند زمان بروز اتفاق، چگونگی آسیب‌دیدگی و علائم ایجاد شده را به طور کامل برای پزشک توضیح دهید. اگر دست شما بیحس شد باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. ممکن است پزشک بخواهد از مچ دست شما به وسیله اشعه ایکس عکس‌برداری کرده یا در برخی موارد از روش‌های تصویربرداری‌ ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده کند.

درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی مچ دست

روش RICE

RICE اولین اقدامات درمانی است که درمان کشیدگی تاندون مچ دست باید انجام شود و شامل موارد زیر است:

• Rest: فعالیت‌های خود را قطع کرده و از دست آسیب‌دیده تا 48 ساعت استفاده نکنید تا درد و تورم آن کاهش یابد
  • Ice: یک بسته یخ یا کیسه‌ای از یخ‌های خرد شده را به مدت 15 دقیقه روی دست خود قرار دهید (یا یخ را درون یک حوله قرار دهید). این کار را به مدت چند روز و چندین مرتبه در هر روز انجام دهید تا تورم کاهش یابد. یخ را بیش از 20 دقیقه روی محل آسیب‌دیده قرار ندهید.
  • Compression: از یک کمپرس الاستیکی باندی دور مچ دست خود استفاده کنید تا تورم آن را کاهش دهد. باند را از انتهای انگشتان پیچانده و تا زیر آرنج ادامه دهید. این بانداژ باید گرم باشد اما مراقب باشد که باعث قطع گردش جریان خون در انگشتان دست شما نشود.
  • Elevation: در دو روز اول پس از آسیب‌دیدگی، دست آسیب‌دیده را در بیشتر مواقع روز و در هنگام شب از سطح قلب خود بالاتر نگه دارید. با این کار مایعات جمع شده در مچ دست تخلیه شده و تورم اطراف آن کاهش می‌یابد.

داروهای بدن نیاز به نسخه پزشک

این داروها عبارتند از: ایبوپروفن (موترین، آدویل)، ناپروکسین (آلیو، ناپروسین)، استامینوفن (تایلنول) یا آسپیرین.

آتل‌بندی یا مچ‌بندهای طبی

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از مچ‌بندهای طبی برای ثابت نگه داشتن مچ دست استفاده کنید به خصوص زمانی که ورزش می‌کنید.

rag2ثابت نگه داشتن مچ دست

اگر رگ به رگ شدن یا کشیدگی مچ دست شما شدید است، پزشک دست شما را به مدت 2 تا 3 هفته گچ خواهد گرفت.

فیزیوتراپی

متناسب با شدت کشیدگی مچ دست و اهداف درمانی، فیزیوتراپیست ترکیبی از روش‌های درمانی زیر را به کار می‌بندد:

• تمرینات ورزشی ارتوپدی
  • آموزش‌های کارکردی
  • روش‌های درمان دستی
  • وسایل و ابزار کمکی و تطبیقی
  • عوامل فیزیکی مانند سرما و گرما
  • الکتروتراپی مانند اولتراسوند تراپی و تحریک‌کننده‌های الکتریکی

تمرینات کششی

rag3

شما همچنین ممکن است برای افزایش انعطاف‌پذیری، دامنه حرکتی و تمرینات تقویتی برای بهبود مچ آسیب‌دیده به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

• کشش مچ دست: تمرینات کششی می‌تواند به تقویت مچ دست کمک کند.
  • خم کردن مچ دست: این تمرینات به تقویت مچ دست کمک می‌کنند.
  • کمک کششی: این تمرینات به بازیابی دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری مچ دست در مچ رگ به رگ شده کمک می‌کنند.
  • حرکات رو به طرفین: این تمرین به بازیابی دامنه حرکتی مچ دست آسیب‌دیده کمک می‌کند.

تمرینات تقویتی

• کشش قدرتی مچ دست

rag4

• خم شدن قدرتی مچ دست