کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: علت، علائم و درمان

1

کمر یک ساختار بسیار مهم و پیچیده دارد، زمانی که در حال نشستن، ایستادن، دویدن، بلند کردن اجسام و یا انجام بسیاری از فعالیت‌های فیزیکی دیگر هستید، حجم زیادی از بار وزن شما بر دوش کمر قرار دارد. این قسمت از بدن از یک شبکه پیچیده‌ای از استخوان‌ها، عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است. با توجه به پیچیدگی، ماهیت عوامل استرس‌زای محیطی و میزان باری که در طی فعالیت‌های روزمره بر این ناحیه از بدن وارد می‌شود، جای تعجب نیست که کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر عارضه‌ای نسبتاً شایع در میان افراد باشد.

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر، اگرچه دردناک هستند، ولی به‌راحتی توسط تکنیک‌های فیزیوتراپی، قابل‌درمان و پیشگیری هستند.

در اولین جلسه مشاوره با پزشک، متخصصین طب فیزیکی ما، شرایط شما را ارزیابی کرده و بسته به علت آسیب، شدت آن و وضعیت سلامت عمومی شما یک برنامه درمانی جامعی را طرح‌ریزی می‌کنند.

در مرحله اول درمان (به‌عنوان‌مثال در مرحله حاد)، متخصصین طب فیزیکی ما بر کاهش ورم، درد و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی با استفاده از درمان‌های زیر متمرکز می‌شوند:

  • تحریک الکتریکی
  • ماساژ بافت‌های نرم
  • اولتراسوند درمانی
  • بازپروری عضله (تکنیک انرژی‌درمانی عضلات)

در مرحله دوم درمان، متخصصین طب فیزیکی ما، برای بهبود و بازگرداندن عملکرد شما، ترکیبی از روش‌های ورزش‌درمانی زیر و فعالیت‌های درمانی تعیین‌شده در برنامه جامع درمانی را آغاز خواهند کرد:

  • تمرینات کششی
  • تمرینات تقویت‌کننده وضعیت قرارگیری صحیح بدن
  • تمرینات تقویتی
  • تمرینات افزایش‌دهنده دامنه حرکتی اندام‌ها

در مرحله سوم و پایانی از درمان، متخصصین طب فیزیکی ما کمک خواهد کرد تا بیمار آموزش‌ها و توانایی لازم را جهت شرکت در فعالیت‌های روزمره زندگی و یا فعالیت‌های ورزشی، کسب نماید.
جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره 03132372301 تماس حاصل فرمایید.

رگ به رگ شدن و کشیدگی (ناحیه کمر) چیست‌اند؟


2

در "کشیدگی" ممکن است عضلات و یا تاندون‌ها دچار آسیب‌دیدگی شوند، درحالی‌که در رگ به رگ شدن، رباط‌ها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. در کشیدگی و یا رگ به رگ شدن کمر، ممکن است ترکیبی از عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها دچار تروما و آسیب‌دیدگی شوند. رگ به رگ شدن، کشیدگی کمر می‌تواند در اثر یک ضربه ناگهانی به‌صورت حاد و یا به‌مرورزمان در اثر مجموعه از عوامل استرس‌زای مزمن در ناحیه کمر به وجود آید. درحالی‌که به نظر می‌رسد رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر در اثر ضربه و تروما ایجاد می‌شود، اما عواملی همچون: اضافه‌وزن، بلند کردن اجسام سنگین، گرم نکردن بدن قبل از فعالیت‌ها، ضعیف بودن عضلات مرکزی بدن، ورزش یا فعالیت‌های پرتنش فیزیکی، خطر آسیب به کمر را افزایش می‌دهند.

تفاوت بین رگ به رگ شدن و کشیدگی


معمولاً رگ به رگ شدن و کشیدگی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما اساساً در هر دو مورد، بافت‌های نرم بدن دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

  1. عضلات کمر شما می‌توانند دچار کشیدگی شوند، درحالی‌که هنگام رگ به رگ شدن کمر، رباط‌ها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.
  2. رگ به رگ شدن زمانی رخ می‌دهد که رباط‌ها دچار پارگی یا آسیب‌دیدگی شوند. کشیدگی زمانی رخ می‌دهد که عضلات یا تاندون‌ها دچار پارگی یا آسیب‌دیدگی می‌شوند.

علل رگ به رگ شدن و کشیدگی


7

برخی از علل شایع رگ به رگ شدن، کشیدگی و آسیب‌دیدگی عضلات کمر عبارت‌اند از:

  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، گلف که نیاز به چرخاندن مکرر کمر دارند.
  • تروما و یا سقوط
  • وضعیت قرارگیری بد بدن
  • چاقی

علائم رگ به رگ شدن و یا کشیدگی


نشانه‌های کشیدگی یا رگ به رگ شدن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دردی که با حرکت کردن (هنگام ایستادن، راه رفتن، و یا چرخیدن) بدتر می‌شود.
  • درد در اطراف کمر و درد در اطراف باسن
  • درد منتشر به سمت پایین بدن، جلو، کنار، یا پشت، و یا محدود به ناحیه کمر
  • درد همراه با فعالیت
  • مشکل در حرکت کردن
  • اسپاسم (گرفتگی) عضلات پایین کمر
  • بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در بخشی از پا به دلیل دریافت عصب از ناحیه تحت‌فشار قرارگرفته.
  • تورم، درد یا حساسیت به لمس، گرم شدن ناحیه آسیب‌دیده
  • احساس جداشدگی یا پارگی در لحظه آسیب دیدن

تشخیص رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر


پزشک متخصص سابقه کامل بیمار ا بررسی کرده و یک معاینه بالینی کامل انجام می‌دهد. در ناحیه مشکوک به آسیب‌دیدگی برای شناسایی تورم، حساسیت به لمس و درد، فشار وارد می‌کند. برای تعیین دامنه و محدودیت‌های حرکتی و برای شناسایی آنچه باعث افزایش یا کاهش درد می‌شود، ممکن است از بیمار خواسته شود تا برخی از حرکت‌های خاص را انجام دهد. یا ممکن است برای رد کردن دیگر علل درد، مانند شکستگی، یا برای تعیین وجود هرگونه صدمه به دیسک‌های ستون فقرات، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اشعه X انجام بپذیرد. اگر در پی درمان رگ به رگ شدن کمر علائم کاهش نیابد، دیگر تست‌های تشخیصی، مانند الکترومیوگرافی (EMG) و یا مطالعات هدایت عصبی مدنظر قرارگرفته می‌شود.

درمان کشیدگی و یا رگ به رگ شدن کمر


3

استراحت

اگر رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر جدی باشد، پزشک استراحت یک الی دو روزه را توصیه می‌کند.

سرما درمانی

در طول 24 تا 48 ساعت اول، سرما درمانی کمک می‌کند تا تورم، گرفتگی ماهیچه و درد کاهش یابد، این روش جریان خون به مناطق آسیب‌دیده را کاهش می‌دهد.

گرما درمانی

پس از 48 ساعت اول، گرما درمانی استفاده می‌شود تا درد بیمار تسکین یابد. حرارت جریان خون را افزایش داده و درد را تسکین می‌دهد. اغلب در فیزیوتراپی از گرما درمانی بهره گرفته می‌شود تا بیماران برای کشش‌های ملایم و تمرینات مربوط به انعطاف‌پذیری آماده گردند.

استفاده از بریس‌های فشرده‌ساز

بریس‌های (کمربندهای طبی) فشرده‌ساز گزینه‌ی خوبی برای درمان پارگی عضلات محسوب می‌شوند، آن‌ها ناحیه شکم و کمر را فشرده ساخته و پوشش مناسبی برای این مکان‌ها فراهم می‌کند. درنهایت فشرده‌سازی جریان خون ناحیه را افزایش می‌دهد، این امر می‌تواند در سرعت بخشیدن بهبودی بیمار مؤثر باشد.

بریس‌های محافظ برای بلند کردن اجسام

پوشیدن کمربندهای مخصوص بلند کردن اجسام، می‌تواند درد رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر را کاهش داده و از پاره شدن بیشتر و آسیب به رباط‌ها در آینده جلوگیری به عمل آورد. هنگام بلند کردن اجسام سنگین می‌توان به‌منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی از این کمربندهای محافظ استفاده نمود.

داروها

داروها می‌تواند شامل مواد ضدالتهابی برای کاهش تورم، شل کننده‌های عضلانی برای کاهش گرفتگی عضلات و مسکن‌ها برای کاهش دردهای شدید اما کوتاه‌مدت (دردهای حاد) باشد. اغلب رگ به رگ شدن و کشیدگی‌ها در عرض چند هفته بهبود می‌یابند.

فیزیوتراپی

4

اگر درمان‌های اولیه مؤثر نباشند، اغلب استفاده از درمان‌های فیزیوتراپی توصیه می‌گردد که می‌تواند ترکیبی از درمان‌های زیر باشد:
تمرینات هدفمند، بی‌حرکت نمودن موقت ناحیه، تحریک الکتریکی و TENS، اولتراسوند درمانی ، گرما درمانی مرطوب و تزریق در نقاط ماشه‌ای، ماساژ درمانی. ورزش برای تقویت کمر و آموزش نکات ارگونومیک می‌تواند به جلوگیری از آسیب مجدد کمک نماید.

کایروپراکتیک

5

درمان کایروپراکتیک برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی، شامل حرکات ملایم خاص (همچنین به آن "درمان دستی ستون فقرات"  نیز گفته می‌شود) است که برای کمک به بازگرداندن عملکرد ناحیه کمر صورت می‌پذیرد.

ورزش‌درمانی

6تمرینات درد کمر که با جهت‌گیری به سمت قرارگیری راحت بیمار در مواضع مختلف صورت می‌پذیرد، می‌تواند برای درمان رگ به رگ شدن و یا کشیدگی کمر استفاده شود. بنابراین ترکیب تمرینات ورزشی غیر شدید با فعالیت‌های ملایم، راهی برای انعطاف‌پذیری و قوی ماندن بیمار در عین کاهش درد کمر، محسوب می‌شود.

سه گروه اصلی تمرینات ورزشی برای این بیماری وجود دارد:

  • تمرینات کششی
  • تمرینات تقویتی
  • تمرینات ایروبیک

پیشگیری از رگ به رگ شدن و کشیدگی


این موضوع که می‌توان از تمام مشکلات ستون فقرات جلوگیری به عمل آورد تا حدی دور از منطق است. بااین‌حال، با فکر کردن به آینده و کمی رعایت موارد احتیاطی، بسیاری از افراد می‌توانند از مزایایی داشتن یک ستون فقرات سالم در زندگی بهره ببرند.

  • رعایت حالت صحیح قرارگیری بدن به‌منظور کاهش فشار و استرس وارده بر کمر.
  • داشتن بدن سالم نیازمند ورزش منظم است! قوی شدن عضلات شکم به حمایت از ستون فقرات کمک می‌کنند.
  • ترک سیگار! نیکوتین جریان خون موردنیاز برای ارائه اکسیژن و مواد مغذی به ناحیه ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب به حفظ وزن بدن در محدوده تعادل کمک کرده و فشار و استرس بیش‌ازحد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
  •  یاد بگیرید چگونه به‌صورت امن اجسام را بلند کرده و حمل نمایید، رعایت اصول ارگونومیک با انتخاب صندلی مناسب برای ستون فقرات، بستن دائم کمربند ایمنی در هنگام سفر و پوشیدن تجهیزات حفاظتی در ورزش، درنتیجه تفریح شما بی‌خطر و امن می‌گردد.