کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن: علائم و درمان

svbskddkzduvzxncla

هفت استخوان ستون فقرات در گردن (مهره‌های گردنی) به‌وسیله‌ی رباط‌ها و عضلات یعنی نوارهای محکمی از بافت‌ها که شبیه یک نوار لاستیکی ضخیم عمل می‌کند به یکدیگر متصل شده‌اند. هنگامی‌که یک حرکت ناگهانی مثل تصادف کردن با وسایل نقلیه یا سقوط شدید روی می‌دهد موجب می‌شود که گردن بیشتر از حد مشخصی خم شود که در این حالت ممکن است انواع مختلفی از آسیب‌های گردنی، مانند رگ به رگ شدن گردن، کشیدگی گردن یا پارگی یک یا تعداد بیشتری از بافت‌های نرم گردن روی دهد.

در صورت احساس خشکی و گردن درد شدید چنانچه علائم بیش از یک یا دو روز ادامه داشته باشد یا درصورتی‌که درد به همراه بازو درد، گزگز دست و پا باشد، عموماً توصیه می‌شود که با یک متخصص طب فیزیکی توانبخشی ملاقاتی داشته باشید. روش‌های درمانی ارائه‌شده برای رفع رگ به رگ شدگی و کشیدگی گردن در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر قاسمیان عبارتند از: فیزیوتراپی به‌منظور یادگیری الگوی صحیح حرکتی، آموزش اصلاح فعالیت‌های بدنی، طرز صحیح قرارگیری بدن و تمرینات ورزشی. همچنین ممکن است فیزیوتراپی شامل: ماساژ درمانی، موبیلیزیشن یا متحرک‌سازی دستی/ مانیپولاسیون (دستکاری) مهره گردن و مدالیته ها یا شیوه هایی نظیر: اعمال جریان الکتریکی ضعیف و استفاده از گرما و یخ به‌منظور کاهش درد باشد. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 03132372301 تماس حاصل فرمایید.

ششش

آناتومی ستون مهرهای گردن دارای ساختار شگفت‌انگیزی است که طناب نخاعی ظریفی را در خود جای‌داده و از آن محافظت می‌کند، همچنین این ساختار از سر محافظت می‌کند و امکان وسیع بودن دامنه‌ی حرکتی را فراهم می‌کند اما همین مهندسی که موجب شده این ناحیه تا این حد انعطاف‌پذیر شود، آن را در برابر صدمات نیز آسیب‌پذیر می‌کند.

علت‌های ایجادکننده کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن


دلایل شروع کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات را می‌توان در چند فعالیت عادی جستجو کرد که موجب بروز کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن می‌شوند ازجمله:

اگر به مدتی طولانی در یک وضعیت ناخوشایند باشید مانند قوز کردن بر روی فرمان ماشین در هنگام رانندگی، قوز کردن به‌طرف مانیتور کامپیوتر، نگه‌داشتن تلفن در قوس گردن، ممکن است رگ به رگ شدن گردن روی دهد.

  • خوابیدن به حالتی که موجب کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن شود مثل گذاشتن سر بر روی بالشتی که خیلی بلند یا خیلی سفت است.
  • حمل چمدان‌های سنگین یا اشیای دیگری با یک سمت بدن.
  • هرگونه ضربه‌ای که به گردن وارد شود برای مثال آسیب ویپلش (آسیب شلاقی) گردن در هنگام تصادف با ماشین یا براثر به زمین سقوط کردن با سر.

علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن


شخصی که به عارضه‌ی رگ به رگ شدن گردن دچار شده ممکن است طیف گسترده‌ای از علائم را تجربه نماید.

  • احساس درد، به‌ویژه در ناحیه‌ی پشت گردن که با حرکت کردن گردن درد آن شدیدتر می‌شود.
  • دردی که پس از یک روز یا بیشتر پس از وارد شدن ضربه شروع می‌شود نه فوراً پس از بروز مشکل
  • گرفتگی عضلات گردن و احساس درد در قسمت بالای شانه
  • احساس سردرد در قسمت پشت سر
  • گلودرد
  • افزایش تحریک‌پذیری، خستگی، بدخوابی و اختلال تمرکز
  • گزگز و بی‌حسی در بازو یا دست
  • خشکی و گرفتگی گردن یا کاهش دامنه‌ی حرکتی گردن (در طرفین، بالا و پایین و مدور)
  • گزگز و بروز ضعف در بازو

تشخیص عارضه‌ی رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن


پزشک به‌منظور تشخیص عارضه‌ی رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن معاینات جسمانی جامعی را انجام خواهد داد. در هنگام معاینات جسمانی، پزشک از شما خواهد پرسید که آسیب‌دیدگی چگونه روی داده است، دامنه‌ی حرکتی گردن را ارزیابی و نقاط حساس نسبت به لمس را بررسی می‌کند.

ممکن است پزشک جهت معاینه‌ی دقیق استخوان گردن، عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز کند. این ارزیابی و سنجش به پزشک کمک می‌کند تا دیگر عوامل بروز گردن درد نظیر شکستگی ستون فقرات، دررفتگی، آرتروز و دیگر مشکلات جدی را از دایره احتمالات حذف یا آنها را تشخیص دهد.

درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن


مهم نیست که کشیدگی و رگ به رگ شدن در کجای بدن قرار دارد، رگ به رگ شدن و کشیدگی‌ها در هر جا بدن که باشند با روش‌های مشابه درمان رگ به رگ شدن گردن درمان می‌شوند. رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن، مانند دیگر انواع رگ به رگ شدن و کشیدگی‌هایی که در سایر قسمت‌های بدن روی می‌دهند، معمولاً به‌تدریج و با صرف زمان و درمان مناسب برطرف می‌شوند. تا رفع کامل علائم عارضه، مراقبت‌های خود درمانی قطعی بسیاری وجود دارند که در تسکین درد و خشکی مؤثرند. برای مثال:

آتل نرم

saeiiwudv

ممکن است جهت حفاظت از گردن و جلوگیری از وارد شدن فشار به روی رباط‌ها مجبور به استفاده از یک آتل نرم شوید تا رباط‌ها فرصت کافی برای بهبود یافتن داشته باشد.

استعمال یخ یا کیسه‌ی آب سرد

sv

سرما به کاهش التهاب در این ناحیه کمک می‌کند و درنتیجه با کاهش التهاب، گردن نیز التیام پیدا می‌کند. در 24 ساعت اول باید یخ یا کیسه آب سرد را هر 20 دقیقه بر روی ناحیه موردنظر قرار داد.

استعمال گرما

svbb

گرما کمک می‌کند تا جریان خون سرشار از مواد مغذی به منطقه آسیب‌دیده برده شود تا بدین‌وسیله بدن برای التیام یافتن تحریک گردد. بعضی از افراد گرمای مرطوب نظیر گرمای حمام داغ یا دوش آب گرم را ترجیح می‌دهند.

افراد دیگری نیز با استعمال گرمای خفیف مداوم به‌وسیله کیسه آب گرم (برای مثال با استفاده از برندهای تجاری نظیر ترمال کر یا کیسه‌های آب گرم موجود در فروشگاه‌ها) تسکین بیشتری پیدا می‌کنند.

داروها

مصرف داروهای ضدالتهابی نظیر ایبوبروفن (برای مثال ادویل) یا ناپروکسن (الیو) می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند که درنتیجه‌ی کاهش التهاب، درد نیز کاهش می‌یابد. همچنین فرد می‌تواند داروهای ضد درد نظیر استامینوفن (تلینول) را مصرف کند که احساس درد را کاهش می‌دهد.

در صورت لزوم، جهت مدیریت درد شدید داروهای ضدالتهابی و داروهای ضد درد (کورتیکواستروئید، داروهای مهارکننده‌های آنزیمی سیکلواکسیژناژ نوع 2) تجویزشده را مصرف کنید.

فیزیوتراپی

vsdsvvas

توانبخشی زودهنگام به پیشگیری از بروز دردهای مزمن و ناتوانی کمک می‌کند. مدالیته ها (تکنیک‌های) درمانی غیرفعال عبارتند از: استعمال گرما و یخ، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، التراسوندتراپی، ماساژ و تراکشن (کشش) گردن. غالباً جهت کاهش درد و تسهیل شرکت در یک برنامه‌ی فعال توانبخشی که شامل حرکات کششی و تقویتی می‌باشد از مدالیته های غیرفعال استفاده می‌شود.

ماساژ

svsdvs

ماساژ ملایم جریان خون را در ناحیه موردنظر افزایش می‌دهد افزایش جریان خون به فرایند بهبودی کمک خواهد کرد. ماساژ درمانی برای سلامتی فرد چندین فایده دارد ازجمله اینکه گردش خون را بهبود می‌بخشد، دامنه حرکتی را افزایش و سطح اندورفین (که کاهش‌دهنده تأثیرات درد مزمن می‌باشد) را افزایش می‌دهد.

تراکشن (کشش) دستی مهره‌های گردن

assvcasv

انجام تراکشن (کشش) ملایم بر روی گردن غالباً می‌تواند عضلات سفت را شل و منبسط کند، اجازه می‌دهد تا اعصاب تحت‌فشار یا رگ‌های خونی فشرده آزاد و راحت شوند و درنتیجه به درمان رگ به رگ شدن گردن کمک خواهد کرد. عضلات منقبض، هر چیز موجود در اطراف خود را جمع و فشرده می‌کنند. ایده مخفی در پشت روش تراکشن این است که با بهبود خون‌رسانی به عضلات گردن، تاندون‌ها و رباط‌های ناحیه متأثر و آسیب‌دیده، فضای بیشتری برای ناحیه تحت‌فشار ایجاد و این فشار کمتر شود.

تمرینات گردن

gdgs

حرکات کششی گردن

تمرینات انعطاف‌پذیری و کششی می‌توانند دامنه‌ی حرکتی و خاصیت کشسانی و انعطافی مفاصل آسیب‌دیده گردن را بیشتر یا آن را حفظ کنند و بدین طریق خشکی عضلات را که منجر به بروز درد می‌شود کاهش می‌یابد. به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، بهتر است که حرکات کششی گردن را هر روز و بعضی دیگر از حرکات کششی را باید چند بار در روز انجام داد.

تقویت عضلات گردن

تمرینات تقویتی معینی، به حفظ وضعیت بهبودیافته طرز قرارگیری بدن کمک خواهد کرد که درنتیجه این امر، احتمال عود مجدد و بروز ناگهانی درد کاهش یا از بین می‌رود. به‌عنوان یک قاعده کلی، تمرینات تقویت‌کننده‌ی گردن باید هرروز انجام شود تا این امکان برای ماهیچه‌ها فراهم شود تا بتوانند خود را ترمیم کنند.

آب‌درمانی

ascaqsc

غوطه‌ور شدن در نمک اپسوم می‌تواند برای تسکین درد و آلام عضلانی بسیار مفید باشد. لازم به ذکر است که نام واقعی نمک اپسوم، سولفات منیزیم می‌باشد. یکی از کارکردهای منیزیم در میان فواید بسیار آن این است که منیزیم پس از انقباض عضله، سرعت پیوند کلسیمی را کاهش می‌دهد چراکه منیزیم سولفات برای تصاحب جایگاه‌های پیوندی که موجب بروز انقباض عضله می‌شوند با کلسیم وارد رقابت می‌شود.

بازخورد زیستی و تمرین ریلکسیشن (تن آرامی) 

ebdfbdfb

تکنیک بیوفیدبک (بازخورد زیستی) و تکنیک ریلکسیشن (تن آرامی) روشی همسان و کاملاً شبیه یکدیگر نیستند. تمرین ریلکسیشن برای دستیابی به موفقیت، به یک قاعده ورزشی منظم و دائمی نیازمند می‌باشد. بازخورد زیستی بر ابزارسازی متکی است که می‌توان آن را همراه با تمرینات ریلکسیشن انجام داد و این تکنیک در کنار ایجاد تغییرات جسمانی مطلوب و دلخواه، اطلاعات فوری (بازخورد) را ارائه می‌کند.