علائم و درمان آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

ar1

تنیس البو یک التهاب مزمن و پارگی عضلات متصل به عضلات ساعد در قسمت بیرونی آرنج است. این عارضه می‌تواند به دلیل کشیدگی زیاد عضلات رخ دهد. ماهیچه‌هایی که انگشتان و مچ دست را حرکت می‌دهند از قسمت بیرونی آرنج جدا می‌شوند.

تنیس البو غالباً به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد و داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک و روش‌های خوددرمانی دیگر برای بهبود آن مفید نیستند. متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی کلینیک دکتر پور قاسمیان، فیزیوتراپی که شامل تمرینات ارتوپدی، ماساژ درمانی، الکتروتراپی (تنس، اولتراسوند تراپی، شاک ویو تراپی)، تزریق پی آر پی و روش‌های دیگر ارتوپدی می‌شود را برای درمان عارضه تنیس البو پیشنهاد می‌دهد. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره   03131311013  تماس حاصل فرمایید.

علت ابتلا به عارضه تنیس البو چیست؟

ar2

دلایل شایع ابتلا به تنیس البو عبارتند از:

• عضلات بازکننده ساعد: همه عضلات بازکننده مچ دست در یک تاندون به هم می‌رسند. آسیب‌دیدگی این تاندون که غالباً به دلیل استفاده بیش‌ازحد از آن اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث بروز عارضه تنیس البو شود.
  • عصب خلفی اینتراسئوس (بین ماهیچه‌ای): یک عصب که از میان عضلات سوپیناتور عبور کرده و در صورتی که از محل خود خارج شود می‌تواند باعث درد جانبی آرنج شود.
  • سینوویت مفصل رادیو هیومرال: تورم و التهاب کپسول اطراف مفصل شانه
  • درد ناشی از مشکلات ستون فقرات گردنی و کمری و شانه می‌تواند همراه با درد آرنج باشد. این درد به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در یک وضعیت بدنی ثابت مانند نشستن‌ها طولانی مدتی پشت میز یا در اتومبیل ایجاد می‌شود.

تنیس البو غالباً در دهه چهارم زندگی افراد و پس از آن اتفاق می‌افتد و در زنان بیش از مردان رخ می‌دهد.

علائم و نشانه‌های تنیس البو

علائم تنیس البو عبارتند از:

• درد قسمت بیرونی آرنج که به سمت ساعد و عضلات بازکننده کشیده می‌شود، درد معمولاً به آرامی افزایش می‌یابد
  • از علائم همراه آن می‌توان به چوب شدگی و گرفتگی عضلات به خصوص در هنگم صبح اشاره کرد
  • التهاب و تورم ممکن است بیمار را در هنگام شب بیدار کند
  • درد با انجام فعالیت‌هایی که در آنها از این عضلات استفاده می‌شود تشدید می‌شود مانند بلند کردن و گرفتن اجسام
  • قدرت گرفتن و چنگ زدن اجسام و فعالیت‌هایی که در آنها عضلات آسیب‌دیده درگیر می‌شوند کاهش می‌یابد
  • گزگز و سوزن سوزنی شدن دست

تشخیص تنیس البو

پزشک معمولاً با شنیدن سابقه علائم، فعالیت‌های روزانه‌های که انجام می‌دهید و آسیب‌دیدگی‌های قبلی متوجه ابتلا به عارضه تنیس البو می‌شود. همچنین ممکن است معاینات بالینی هم انجام شود.

• معمولاً برای تشخیص عارضه تنیس البو نیاز به عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس نیست اما در برخی موارد برای رد وجود عارضه‌های دیگر مانند آرتروز که باعث ایجاد درد در آرنج می‌شوند، علائم آسیب‌دیدگی‌های دیگر یا تجمع کریستال‌های کلسیم در تاندون‌ها و رباط‌ها به کار می‌رود.
  • ام آر ای می‌تواند مشکلات بافت نرم مانند تاندون‌ها و عضلات را نشان دهد
  • اسکن استخوان در موارد نادر انجام می‌شود. این اسکن می‌تواند شکستگی‌های ناشی از فشار در استخوان یا بیماری‌های خاص مانند تومور یا عفونت را نشان دهد.

عارضه تنیس البو چگونه درمان می‌شود؟

P.R.I.C.E

در 72 ساعت اول پس از آسیب‌دیدگی شما باید اصول PRICE را در آن ناحیه به کار ببندید. PRICE شامل محافظت (Protection)، استراحت (Rest)، استفاده از یخ روی ناحیه دردناک (Ice)، کمپرس (Compression) و بالا نگه داشتن ناحیه تحت درمان (Elevation) می‌شود.

محافظت

ar3

محافظت از بافت متورم را می‌توان به کمک پوشش‌ها و محافظ‌های ارتجاعی انجام داد و باعث می‌شود تا ناحیه آسیب‌دیده آرام‌تر شده به خصوص اگر درد تند و شدید باشد.

استراحت

اصل دوم در مدیریت جراحات حاد، استراحت و اجتناب از انجام تمامی فعالیت‌های ورزشی، به ویژه آن‌هایی که با استفاده مکرر از مچ دست و دست صورت می‌گیرند، می‌باشد. همچنین، در مراحل ابتدایی فرایند بهبودی، نیاز است که ناحیه آسیب‌دیده استراحت کامل داده شود.

استفاده از یخ (سرما درمانی)

ar4

روی ناحیه آسیب‌دیده 3 تا 6 مرتبه در روز و 15 دقیقه در هر مرتبه یخ قرار دهید. این کار به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کند. با کم کردن تورم فرایند بهبودی تسریع می‌شود.

بالا نگه داشتن

آخرین اصل در اصول PRICE بالا نگه داشتن ناحیه آسیب دیده است اما در آسیب‌دیدگی تنیس البو از اهمیت کمی برخوردار است زیرا دست‌یابی مؤثر به آن بسیار دشوار است.

دارو

پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن را برای کاهش درد و التهاب تجویز کند. این داروها در مراحل اولیه آسیب‌دیدگی بهبود موثری دارند، اما در مراحل بعدی و در دوره بازتوانی تأثیر آن‌ها ممکن است مورد بحث قرار بگیرد. در صورتی که شما مبتلا به بیماری آسم هستید، نباید از ایبوپروفن استفاده کنید.

ماساژ درمانی

درمان‌های دستی مانند ماساژ درمانی، ترشح مایوفاشیال و ماساژ عرضی می‌تواند برای رهایی از درد تنیس البو مفید باشد. به خصوص نقاط ماشه‌های و گره‌های محلی در عضلات بازکننده ساعد می‌تواند به روش‌های مختلف ماساژ درمان شوند. ماساژ و اصطکاک عرضی برای درمان ناحیه آسیب دیده و نواحی متصل به تاندون‌های مجاور بسیار محبوب و مؤثر است و هدف کلی آن تسریع روند بهبودی و شکل‌گیری بافت اسکار با کیفیت خوب است.

تزریق کورتیکواستروئید

یک روش دیگر برای درمان تنیس البو، تزریق داروهای استروئیدی در نواحی آسیب دیده است. برای بالا بردن احتمال دست‌یابی به نتایج مطلوب، بیمار باید یک سری تزریقات را در مدت زمان چند هفته یا چند ماه به انجام دهد. آستروئید باید در اطراف محل اتصال تاندون تزریق شود و نباید در خود تاندون تزریق شود زیرا ممکن است باعث آسیب‌دیدگی و پارگی تاندون شود.

تزریق خون (پی آر پی)

در تزریق پی آر پی با استفاده از سانتریفیوژ خون خود شخص آسیب دیده، پلاسما از سلول‌های قرمز خون جدا می‌شود. در نتیجه این پلاسما با پلاکت غنی‌شده و بر فرایند بهبودی تأثیر می‌گذارد. سپس این پلاسمای غنی‌شده در اطراف محل آسیب‌دیدگی تزریق می‌شود. تصور می‌شود که این یک شروع دوباره یا افزایش واکنش اصلاحی به التهاب است.

الکتروتراپی

درمانگر شما ممکن است انواع مختلفی از تجهیزات الکتروتراپی را برای درمان علائم به کار گیرد. برخی از روش‌های که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

• اولتراسوند: این روش شامل گذراندن امواج صوتی فرکانس بالا از بافت‌ها می‌شود. با این کار مولکول‌ها مرتعش شده و متناسب با شرایط بیمار از گرمای پیوسته یا گرمای پالسی استفاده می‌شود.
  • لیزر: لیزر درمانی با گذراندن نور شدید در تاندون برای کاهش درد، تورم و افزایش بازتولید سلول‌ها کار می‌کند. در لیزر درمانی گرمایی تولید نمی‌شود.
  • شاک ویو تراپی خارج از بدن: این روش با گذراندن امواج شوک دهنده (کوتاه با انرژی بالا) در بافت‌های تحت درمان کار می‌کند که سرعت آنها از سرعت نور بیشتر است.

ar5

تمرینات ورزشی ابتدایی و پیشرفته برای درمان تنیس البو

با این که استراحت دادن به آرنج ضروری است اما باید بین استراحت و تمرینات پایه‌ای ورزشی برای درمان این عارضه تعادل را برقرار کرد.

• تمرینات ورزشی اکسنتریک برای درمان تنیس البو

حرکات خاص به شروع فرایند بهبودی تاندون بازکننده آسیب دیده کمک مؤثری می‌کند. بدون انجام این حرکات ورزشی شما بهبود نخواهید یافت!

ar6

• کشش عضلات بازکننده ساعد

با این که این حرکت، ورزش محسوب نمی‌شود اما کشش، یکی از مؤلفه‌های مهم برای غلبه بر آسیب‌دیدگی‌های ناشی از حرکات تکراری مانند تنیس البو است. با این حرکات گردش جریان خون افزایش یافته که برای کمک به تسریع روند بهبودی بسیار مؤثر است.

ar7

• تمرینات تقویتی برای فلکسور ساعد

برای این حرکت شما به یک دمبل نیاز دارید. برای انجام این حرکت می‌توانید از قوطی‌های کنسرو یا هر چیز مشابهی که در کابینت خود دارید هم استفاده کنید. این تمرین را می‌توانید در حالی که روی یک صندلی نشسته‌اید انجام دهید.

ar8

• کشش عضله تری سپ

با این که این حرکت ورزش محسوب نمی‌شود، این نوع کشش برای بازتوانی شما بسیار مهم است زیرا به کاهش گرفتگی و چوب شدگی که ممکن است پس از آسیب‌دیدگی ایجاد شود کمک می‌کند. با این حرکت دامنه حرکتی دست افزایش یافته و دوباره خواهید توانست فعالیت‌های روزمره و عادی خود را ادامه دهید.

ar9

• فشار بر توپ

برای این روش شما به یک توپ تنیس نیاز دارید. با انجام این تمرین فلکسور ساعد و عضلات کوچک ساعد و دست درگیر می‌شوند. این حرکت توانایی گرفتن اشیا را توسط دست به میزان چشمگیری افزایش داده و به شما کمک می‌کند تا اجسام را با دست گرفته و نگه دارید.

ar10