درمان درد و التهاب کشکک زانو (علائم زانوی دوندگان) چیست؟

درد کشکک زانو

زانوی دوندگان یکی از عارضه‌های شایع است که باعث زانو درد شده و تقریباً 25 درصد از آسیب‌دیدگی‌های زانو که در کلینیک‌های ورزشی دیده می‌شوند از این نوع هستند. به این عارضه ” سندرم پتلوفمورال ” یا “درد زانوی قدامی” نیز گفته می‌شود و به درد زیر و اطراف کشکک زانو اشاره دارد. این عارضه به دلیل جابجا شده کشکک زانو که باعث سایش پشت زانو می‌شود ایجاد می‌گردد.زانوی دوندگان علاوه بر ایجاد درد زانو در زانوی دوندگان ممکن است در افراد فعال و غیرفعال پشت میزنشین نیز دیده می‌شود. در اینجا ما دلایل، علائم، روش‌های درمانی و فرایند بهبودی و نقاهت ناشی از عارضه زانوی دوندگان را بررسی می‌کنیم.

زانوی دوندگان معمولاً با روش‌های درمان مورد نیاز که معمولاً شامل جراحی نیستند نیز درمان می‌شود. ما با استفاده از تکنیک‌های جامع خدماتی تشخیصی و توان‌بخشی زانو به شما در شناسایی، پیشگیری و بهبودی درد زانو کمک می‌کنیم. ما در درمان و توان‌بخشی آسیب‌دیدگی‌های غضروف صلیبی مانند سندرم پتلوفمورال تخصص داریم. طیف اقدامات درمانی که ما به کار می‌بندیم از حرکات کششی و ماساژ تا روش‌های مداخله‌ای مانند پی آر پی، اوزون تراپی، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی برای کاهش درد را شامل می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش‌ها و مراحل درمان و یا رزرو نوبت می‌توانید از طریق شماره 03131311013   با ما تماس حاصل فرمایید.

علت درد کشکک زانو

برخی از عوامل باعث می‌شود که کشکک زانو نتواند به درستی حرکت کند که موجب افزایش فشار و سایش کشکک زانو شده و سندرم پتلوفمورال را شکل می‌دهد. برخی از این عوامل عبارتند از:

• تمرین زیاد یا استفاده بیش از حد: خم و راست کردن مکرر زانو می‌تواند عصب اطراف کشکک زانو را تحریک کرده و موجب کشیدگی تاندون‌ها شود.
  • ضعف عضلانی: عضلات ضعیف نمی‌توانند به درستی از زانو حمایت کنند و باعث می‌شوند که فشار مضاعفی بر کشکک زانو وارد شود. همچنین، در صورتی که عضلات در یک طرف زانو ضعیف شده و در طرف دیگر عضلات قوی‌تر باشند به مرور زمان کشکک زانو به سمت حفره جابجا شده و باعث سایش می‌شود.
  • گرفتگی عضلات: اگر عضلات اطراف زانو دچار گرفتگی شوند ممکن است به مرور کشکک زانو را به سمت بالا کشیده و باعث افزایش درد و سایش در زانو شوند.
  • نواقص ساختاری در پا

شامل:

• وضعیت پا: وضعیت و شکل غیرطبیعی پا مانند کف پای صاف باعث می‌شود که پاها به سمت داخل چرخیده و میزان فشار وارده بر زانو را تغییر دهند.التهاب کشکک زانو
  • زاویه Q: که زاویه استخوان ران است. افزایش در زاویه Q باعث کشیده شدن کشکک زانو می‌شود.
  • آناتومی: ممکن است شکل حفره یا کشکک زانو دچار ایراداتی باشد که باعث پوشش نادرست و ایجاد محدودیت در حرکت شده و همچنین این تغییر شکل ممکن است باعث سایش شود که زانو را مستعد ابتلا به زانوی دوندگان می‌کند.

علائم

معمولاً زانوی دوندگان به تدریج ایجاد می‌شود و با وقوع اتفاق خاصی شکل نمی‌گیرد. بیماران آن را به شکل یک درد بیمارگونه در اطراف کشکک زانو به خصوص در زیر و در اطراف آن توصیف می‌کنند. ممکن است ابتلا به سندرم پتلوفمورال باعث ایجاد صدای تق‌تق در زانو در هنگام حرکت شود. این عارضه به عنوان کریپتوس که به دلیل سایش زانو ایجاد می‌شود نیز شناخته می‌شود. در برخی مواقع، ممکن است زانو دچار تورم جزئی شود.

علائم درد کشکک زانو

درد مکرراً احساس شده و از بین می‌رود و کمتر به صورت ثابت وجود دارد اما معمولاً عوامل زیر باعث تشدید درد می‌شوند:

• فعالیت‌های طولانی مدت: مانند دویدن در مسیرهای طولانی ف ورزش، اسکی به خصوص در سراشیبی
  • پله‌ها: به خصوص در هنگام پایین آمدن از پله‌ها
  • پس از نشستن‌های طولانی مدت: مانند نشستن در سینما، محل کار و رانندگی در مسیرهای طولانی. در این صورت در زمان بلند کردن پا، زانو درد گرفته و با حرکت، درد کاهش می‌یابد.

تشخیص

پزشک در روند تشخیص عارضه زانوی دوندگان، ابتدا از شما سؤالاتی درباره علائم، سوابق پزشکی، فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌هایی که ممکن است درد زانو را تشدید کنند، می‌پرسد. سپس، معاینات فیزیکی روی زانوی شما انجام می‌شود. اگر درد شما به دلیل آسیب به ساختار زانو یا بافت‌های مرتبط با آن باشد، پزشک ممکن است آزمایشات تصویری تشخیصی مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن و همچنین آزمایش خون را برای ارزیابی بیشتر و تشخیص دقیق‌تر تجویز کند.

تشخیص اشتباه

بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث درد در جلوی زانوی دوندگان می‌شود که غالباً به اشتباه ممکن است موارد زیر تشخیص داده شوند:

• کندرومالاسی کشکک زانو: که در آن غضروف پوششی کشکک زانو تغییر می‌یابد.
  • زانوی جهندگان: تحریک تاندون کشکک زانو که دقیقاً در زیر زانو قرار دارد.
  • سندرم ایلوتیبیال باند: تحریک ایلوتیبیال باند در قسمت بیرونی ساق پا

درمان درد کشکک زانو

استراحت و قدم زدن

درمان درد کشکک زانو

زانوی دوندگان غالباً پس از افزایش سطح فعالیت‌ها بروز می‌کند. توصیه می‌شود چند روز استراحت کنید تا درد زانوی شما آرام شود و سپس به مرور و به ملایمت برخی حرکات ورزشی را انجام دهید.

زانوبند طبی

درمان التهاب زانو

زانوبند طبی باعث می‌شود که اطراف زانو محکم گرفته شده و کشکک زانو را در محل خود حفظ کنند. در نتیجه درد همراه با سندرم پتلوفمورال کاهش می‌یابد.

ارتز

التهاب زانو

کفی‌های ویژه کفش که داخل آنها قرار می‌گیرند، قادرند به تنظیم وضعیت پا و بهبود زاویه Q کمک کنند و در نتیجه نیرویی که بر کشکک زانو تحمیل می‌شود را کاهش دهند.

یخ

درد کشکک زانو با یخ

استفاده از یخ می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از ابتلا به سندرم پتلوفمورال کمک کند.

اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در یک وضعیت

اگر پس از نشستن‌های طولانی مدت زانوی شما دچار درد می‌شود سعی کنید از این وضعیت اجتناب کنید. با اجتناب از قرار گرفتن‌های طولانی مدت در یک وضعیت، مفصل، شل و روان شده و درد ناشی از سندرم پتلوفمورال کاهش می‌یابد.

مصرف داروهای مسکن

درمان التهاب زانو

داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آدیول و ایبوپروفن برای کاهش درد همراه با عارضه زانوی دوندگان مؤثر واقع می‌شوند.

حرکات فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی یک روش اثبات شده برای درمان عارضه زانوی دوندگان است. متخصص توان‌بخشی در ابتدا با یک نوار یا تسمه کشکک زانو را بسته تا در جای خود قرار گیرد و درد آن کاهش یابد. سپس آن را ماساژ داده و با روش‌های حرکتی مفصل به کاهش تورم و بازیابی حرکات آن کمک می‌کند. به شما تمرینات ورزشی برای کشش و تقویت عضلات ناحیه آسیب‌دیده ارائه می‌شود. این تمرینات و حرکات ورزشی با روند بهبودی و متناسب با مرحله نقاهت شما تغییر یافته و به مرور از نظر شدت افزایش می‌یابند

تزریق اوزون

درمان التهاب زانو با تزریق اوزون

اوزون تراپی، تزریق پلاسمای غنی‌شده با پلاکت (پی آر پی) و تزریق سلول‌های بنیادی به بهبودی کندرومالاسی کشکک زانو یا مشکلات کشکک زانو کمک می‌کند زیرا قسمت دردناک زانو معمولاً تاندون کشک زانو یا ساختارهای عضلانی اسکلتی اطراف کشکک زانو هستند.

الکتروتراپی درمان التهاب زانو با الکتروتراپی

متخصصین طب فیزیکی ممکن است برای کاهش درد و التهاب و کمک به تسریع فرایند بهبودی از الکتروتراپی به شکل اولتراسوند یا لیزر درمانی کمک گیرند. لیزر درمانی می‌تواند در ترکیب با روش‌های درمانی دیگر مانند ماساژ درمانی یا درمان‌های دستی به کار برده شود.

همچنین شاک ویو تراپی نیز یک روش مطمئن بوده که برای تحریک بازسازی استخوان و تاندون، رشد غضروف و کاهش شدت درد ناشی از عارضه زانوی دوندگان به کار برده می‌شود. این روش کاملاً با روش‌های درمانی اولتراسوند تراپی که در دریافت احساس درد تغییر ایجاد می‌کنند متفاوت است.

پیشگیری

• اگر شما اضافه وزن دارید، باید وزن خود را کنترل کرده و از افزایش فشار بر زانوها جلوگیری کنید.
  • به تدریج شدت ورزش‌ها و تمرینات خود را افزایش دهید.
  • اگر کف پای شما صاف است یا مشکلات دیگری در پاهای خود دارید از کفی‌های طبی کفش استفاده کنید.
  • از دویدن روی سطوح سفت خودداری کنید.
  • از کفش‌های مناسب و مرغوب که می‌توانند ضربه را جذب نمایند برای دویدن استفاده کنید.
  • از دویدن در سراشیبی اجتناب کرده و به جای آن به آرامی یا به شکل زیگزاگ پایین بیایید.