علت و درمان درد مفصل شانه و کتف (چپ و راست) تا گردن

درد شانه یکی از شرایط شائع در حوزه اسکلتی-عضلانی است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه، 67% افراد ممکن است حداقل در بخشی از زندگی خود با این مشکل روبرو شوند. این درصد قابل درک است زیرا در طول فعالیت‌های روزمره ما از دست‌ها برای بلند کردن، فشار دادن و کشیدن اجسام استفاده می‌کنیم.

مشکلات شانه می‌تواند درجهتی سبک یا شدید باشند. علاوه بر این، درد در ناحیه شانه می‌تواند دلایل گوناگون و متنوعی داشته باشد. این درد ممکن است به علت مشکلات در مفصل شانه یا به دلیل مشکلات در عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های شانه ایجاد شود.

هنگامی که شانه دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، این شرایط می‌تواند نشان دهنده ایجاد یک مشکل عمیق‌تر برای فرد باشد. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، آسیب‌دیدگی شانه می‌تواند در ادامه درد، ناتوانی، کاهش کیفیت زندگی، مشکلات کاری و ناراحتی برای فرد به همراه داشته باشد.

به همین خاطر لازم است در صورت مواجه شدن با این مشکل بلافاصله با متخصصین طب فیزیکی ملاقات شود تا به این ترتیب پزشک بتواند وضعیت شانه را بررسی کرده و اصلاحات لازم را در ارتباط با حرکت‌های این ناحیه از بدن به صورتی انجام دهد که امکان تقویت عضلات چرخاننده شانه و آزاد کردن تاندون‌ها و رباط‌ها با استفاده از تمرین‌های حرکتی، ماساژ و سایر روش‌های درمان مانند آن ایجاد شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان درد شانه و مشکلات مرتبط با آن می‌توانید با ما از طریق شماره‌  03131311013  تماس حاصل فرمایید.

shane

shane1

ناحیه شانه از سه استخوان تشکیل شده که عبارت از استخوان ترقوه، استخوان کتف (تیغه شانه)، و استخوان بازو (ناحیه بالای استخوان بازو) است. عضله چرخاننده شانه یک گروه تشکیل شده از چهار عضله به همراه تاندون‌ها و رباط‌هایی است که سر استخوان بازو را در حفره استخوان‌های کتف و ترقوه نگه می‌دارد.

هنگامی که همه این اعضا فعالیت خود را به خوبی انجام دهند، فرد می‌تواند دست خود را بالا و پایین برده، از سمتی به سمت دیگر حرکت داده، یا حرکت چرخشی با دست‌های خود انجام دهد. به هر حال، اگر یکی از عضلات یا رباط‌های عضله چرخاننده بازو ضعیف شده یا دچار پارگی شود، لازم است وضعیت این عضلات در ناحیه شانه به حالت تعادل اولیه بازگردد.

دلایل درد در ناحیه شانه

یکی از دلایل اصلی درد شانه خارج شدن استخوان‌ها و اجزای تشکیل دهنده شانه از محل صحیح قرارگیری آن‌ها است. این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که یکی از عضلات چرخاننده شانه ضعیف شده یا دچار پارگی شوند. به این ترتیب سر استخوان بازو به صورت محکم در حفره استخوانی آن در هنگام بلند کردن دست‌ها باقی می‌ماند. در این شرایط، با حرکت دادن دست‌ها، سر استخوان بازو کمی به سمت بالا حرکت کرده و به برآمدگی تیغه شانه فشار وارد می‌کند. این شرایط می‌تواند باعث احساس سوزش، درد، یا ضعف در هر بار حرکت دادن دست‌ها به بالای سر شود. درد کتف و شانه ممکن است به‌طور خاص در هنگام خوابیدن بر روی شانه آسیب‌دیده در طول شب تشدید شود.

معمولاً دلایل ایجاد درد در ناحیه شانه عبارت از استفاده زیاد، انجام فعالیت‌های ورزشی، زمین خوردن، فعالیت‌های کاری و روزمره، موقعیت نامناسب بدن، کشیدگی عضله و کار کردن زیاد با کامپیوتر می‌باشد. آسیب‌دیدگی‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه شانه شود به شرح زیر هستند:

• مشکلات عضله چرخاننده شانه یا آسیب تاندون‌های شانه
  • کپسولیت چسبنده (شانه منجمد)
  • آرتروز شانه
  • بورسیت یا التهاب بورس
  • شکستگی استخوان شانه
  • دررفتگی مکرر مفصل شانه

بیماری‌های قلبی و کیسه صفرا نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه شانه شود. به این ترتیب در صورتی که با مشکلات تنفسی به همراه درد در ناحیه شانه مواجه شده و احساس تنگی در ناحیه سینه داشتید، احتمالاً دچار حمله قلبی شده و لازم است به صورت اورژانسی تحت نظارت و درمان درد شانه قرار گیرید.

علائم درد شانه و روش تشخیص آن

در صورت دچار شدن به آسیب‌دیدگی شانه لازم است بلافاصله از خدمات درمان مناسب استفاده شود. برای مثال در این رابطه می‌توان از آسیب‌دیدگی ایجاد شده به خاطر انجام فعالیت‌های ورزشی یا زمین خوردن نام برد. در سایر شرایط، در صورتی که ناحیه دچار درد ملتهب شده، قرمز و حساس شود، لازم است با پزشک در ارتباط با درد شانه ملاقات شود. به این ترتیب پزشک ممکن است از عکس‌برداری رادیولوژی یا سایر روش‌های تصویربرداری برای کمک به تشخیص مشکل شما استفاده کند.

درمان درد در ناحیه شانه

روش مناسب درمان درد شانه به علت ایجاد آن بستگی دارد. به این منظور شما می‌توانید از برخی روش‌های درمان خانگی برای رفع مشکل خود استفاده کنید. در طول دو روز اول پس از ایجاد آسیب‌دیدگی، از بسته یخ بر روی ناحیه دردناک برای 10 تا 20 دقیقه سه بار در روز استفاده کنید تا به این ترتیب التهاب ایجاد شده در محل کاهش یابد. پس از گذشت دو روز، می‌توان از بسته گرم بر روی محل برای ریلکس کردن عضلات شانه استفاده کرد.

داروهای مسکن درد و داروهای ضدالتهاب نیز می‌توانند برای کاهش مشکل بیمار در این رابطه مناسب باشند. به این ترتیب می‌توان از داروهایی مثل استامینوفن (تیلنول) یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئید (NSAIDs)، همچون ایبوپروفن (آدویل، موترین) یا ناپروکسین (آلیو) بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کرد. مصرف این داروها می‌تواند به کاهش ناراحتی یا درد بیمار کمک کند. به هر حال، در صورتی که درد شدید بوده یا ادامه پیدا کند، یا در مواردی که آسیب‌دیدگی برای ناحیه شانه ایجاد شده باشد، لازم است با متخصص طب فیزیکی در این رابطه ملاقات گردد. به این ترتیب متخصص طب فیزیکی احتمالاً از روش‌های زیر برای بهبود شرایط بیمار استفاده خواهد کرد:

استراحت

استراحت دادن به شانه برای مدت زمان مشخص و حرکت دادن آرام شانه و انجام تمرین‌های حرکتی برای جلوگیری از سفت شدن عضلات آن از اولین توصیه‌های پزشک معالج برای رفع مشکل است. علاوه بر این ممکن است پزشک از پوشش محافظ برای شانه استفاده کرده یا از شما بخواهد دست خود را داخل بند محافظ قرار دهید تا به این ترتیب در موارد دررفتگی شانه از حرکت کردن شانه جلوگیری شود.

ماساژ

ماساژ درمانی با توجه خاص به نقاط دارای کشیدگی انجام شده و باعث آزاد شدن آرام و موثر این نقاط و رفع مشکل ایجاد شده برای آن‌ها می‌شود.

تمرین‌های حرکتی و فیزیوتراپی

تمرین‌های حرکتی و ورزش‌های شانه می‌توانند برای بهبود دامنه حرکتی مفصل شانه و نیز افزایش قدرت عضلات چرخاننده مورد استفاده قرار گیرند.

shane2

فیزیوتراپی معمولاً شامل استراحت کردن، ایجاد تغییر در نحوه انجام فعالیت‌ها، و کمک به تقویت و انعطاف‌پذیری عضلات شانه است. علاوه بر این توجه به توصیه‌های خاص همچون اجتناب از وارد کردن فشار بیش از حد به عضلات شانه یا خودداری از انجام فعالیت‌های شدید می‌تواند به پیشگیری از درد شانه کمک موثر نماید.

لیزرتراپی

لیزرتراپی می‌تواند یک روش درمان موثر برای درد شانه باشد. به این ترتیب بهبود با اهمیت درد و نیز افزایش عملکرد عضلات با استفاده از این درمان امکان‌پذیر بوده و به‌طور خاص از لیزرتراپی برای بیماران مبتلا به تاندونیت عضله چرخاننده شانه استفاده می‌شود.

مگنت تراپی

مگنت تراپی یک روش درمان موثر برای آسیب‌دیدگی‌های شانه بوده و این درمان می‌تواند تاثیرات ضددرد، ضدالتهاب، و ضدورم بر ناحیه تحت درمان داشته و به این ترتیب فرآیند بهبود آسیب‌دیدگی را تسریع نماید. این روش می‌تواند به کاهش درد بیمار کمک کرده، باعث بهبود قابلیت حرکتی عضله شده، تاثیرات ضدالتهابی داشته و در مجموع باعث تسکین درد و ناراحتی بیمار در ناحیه شانه شود.

درمان با امواج مافوق صوت

امواج مافوق صوت یا اولتراسوندتراپی برای گرم کردن بافت‌های عمیق در بدن و بهبود جریان خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) با یک دستگاه کوچک می‌تواند برای کاهش درد از طریق مسدود کردن سیگنال‌های عصبی ارسال شده توسط اعصاب مورد استفاده قرار گیرد.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یک روش تزریق خاص است که از آن برای درمان مشکلات آرتروز مفاصل، آسیب‌دیدگی بافت‌ها، رباط‌ها، و نیز درد مزمن شانه استفاده می‌شود. افرادی که از روش اوزون تراپی استفاده می‌کنند، معمولاً تا 75% احتمال دارد با از بین رفتن دائم درد و ناراحتی خود مواجه شوند.

درمان دستی

متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی استفاده از روش‌های درمان دستی را برای افراد مبتلا به کپسولیت چسبنده و شانه منجمد توصیه نمی‌کنند. در حقیقت این شرایط با سفتی و درد در مفصل شانه بیمار همراه است.

عمل جراحی

امروزه برای درمان درد شانه و درمان برخی از موارد آسیب‌دیدگی از روش جراحی استفاده می‌شود. به این ترتیب هنگامی که پارگی شدید باشد، ممکن است لازم شود از عمل جراحی برای بیمار استفاده گردد. به هر حال اغلب امکان درمان افراد بزرگسال دچار پارگی کامل عضله چرخاننده شانه بدون عمل جراحی وجود دارد.

پیشگیری از درد شانه

امکان پیشگیری از درد شانه با توجه به نکات زیر وجود دارد:

• انجام فعالیت‌های فیزیکی به نحو صحیح
  • آگاهی از وضعیت مناسب بدن و نحوه صحیح انجام دادن فعالیت‌ها
  • نرمش کردن و گرم کردن بدن قبل از ورزش و انجام تمرین‌های کششی قبل و بعد از ورزش کردن
  • بلند کردن و حمل اجسام سنگین به نحو صحیح
  • استراحت کردن در طول انجام فعالیت با انجام حرکت‌های کششی و ریلکس کردن