تزریق اپیدورال استروئید برای درمان دیسک کمر، کمردرد و پس از جراحی

تزریق اپیدورال استروئید (ESI) اغلب همراه با یک برنامه جامع توان بخشی، مانند فیزیوتراپی یا ورزش و تمرین در منزل، برای کمک به بازیابی قدرت و عضلات اصلی برای جلوگیری از شکل گیری و رخ دادن درد در آینده توصیه می شود. تزریق اپیدورال استروئید (ESI) از طریق یک سوزن پزشکی به ستون فقرات کمر فرد تزریق می شود. این تزریق به طور از پیش تعیین شده بین لایه های محافظ ستون فقرات و عناصر استخوانی قرار می گیرد تا خطر آسیب یا جراحت به آن ناحیه کاهش یابد. داروی تزریق اپیدورال استروئید (ESI) شامل یک عامل بی حس کننده و یک کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب در محل درد است. در بیمارانی که از این روش درمانی بهره مند می شوند، تسکین درد می تواند تقریباً بلافاصله بعد از تزریق ایجاد شود. بهبودی از طریق تزریق اپیدورال استروئید معمولاً سریع و بدون عارضه است. بعد از تزریق ممکن است یک یا دو روز در محل تزریق درد و تورم داشته باشید. قرار دادن یخ در محل تزریق بطور هر بار 15 تا 20 دقیقه، می تواند درد را تسکین دهد.

تزریق استروئید اپیدورال در حدود ۵۰٪ بیماران تسکین درد را فراهم می‌کند، اما برخی افراد ممکن است به‌طور مشخصی به این تزریق واکنش نشان ندهند یا تسکین مطلوب را حاصل نکنند. در چنین مواردی، پزشکان در کلینیک دکتر پورقاسمیان شرایط خاص هر فرد را ارزیابی می‌کنند تا تصمیم بگیرند آیا تزریق دوم برای آن فرد مناسب است یا خیر. اگر تزریق دوم همچنان تسکین درد را فراهم نکند، پزشک ممکن است سایر گزینه‌های درمانی را به شما توصیه کند. اگر با تزریق استروئید اپیدورال اولیه تسکین جزئی دریافت کنید، پزشک متخصص ممکن است در طول زمان تزریق‌های مکرر دیگری را نیز انجام دهد. تعیین برنامه درمانی به‌طور فردی و بر اساس شرایط شخصی شما صورت می‌گیرد، بنابراین همیشه باید با تخصصی‌های حوزه ستون فقرات و درد مشورت کنید تا مشخص شود آیا استفاده از استروئید برای شما مناسب است یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تزریق اپیدورال و دریافت نوبت در کلینیک دکتر پورقاسمیان با شماره تلفن‌  03131311013 تماس حاصل فرمایید.

در چه شرایطی استروئیدهای اپیدورال می تواند درد فرد را تسکین دهد؟

از تزریق اپیدورال می توان برای درمان طیف گسترده ای از دردهای کمر و گردن استفاده کرد. شرایط رایج تحت درمان با استروئیدهای اپیدورال عبارتند از:

• جراحی شکستگی پشت یا سندرم پس از لامینکتومی: آسیب عصبی سهوی یا سایر موارد بعد از جراحی بریدن و برداشتن صفحه ی مهره ی ستون فقرات.
  • رادیکولوپاتی گردنی: در این عارضه عصبی در ناحیه گردن آسیب دیده است. این عارضع منتقل شدن درد به ناحیه بازو فرد همراه است.
  • رادیکولوپاتی کمری یا سیاتیک: شبیه رادیکولوپاتی گردنی است اما عصب آسیب دیده در قسمت پایین ستون فقرات قرار داشته و همراه با درد ساق پا است.
  • بیماری انحطاطی دیسک: دیسک های ستون فقرات با گذشت زمان تخریب و فرسوده می شوند. تحلیل رفتن این استخوان ها می تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد. درد این عارضع می تواند به مناطق دیگر بدن نیز سرایت کند.
  • لغزش مهره کمر (Spondylolisthesis) : عارضه تحلیل رفتن مفاصل بین مهره ها می باشد. هنگامی که این عارضه به ریشه های عصبی فشار وارد می کند، منجر به درد می شود.
  • تنگی مجرای نخاعی: تنگ شدن مهره ها باعث وارد شدن فشار دردناک بر اعصاب نخاعی می گردد.
  • آسیب در ناحیه گردن یا Whiplash: ویپلش نوعی عارضه شایع گردن درد بوده که سازوکار بروز آن خم شدن و باز شدن ناگهانی گردن (حرکت رفت و برگشت شلاقی گردن) است که در تصادفات رانندگی شایع است. آسیب ویپلش موجب کشیدگی عضلات و بافت های نرم اطراف گردن می شود. این عارضه می تواند منجر به درد مزمن گردد.

تزریق اپیدورال استروئید (ESI) چگونه انجام می‌شود؟

تزریق اپیدورال استروئید (ESI) چگونه انجام می شود؟

اگرچه تکنیک های مختلفی برای تزریق اپیدورال استروئید استفاده می شود، اما رایج ترین روش در حال حاضر توسط متخصصان مداخله ای مدیریت درد با هدایت اشعه ایکس (فلوروسکوپی)، معمولاً در حالی که بیمار روی شکم خوابیده است، استفاده می شود. پزشک برای تمام مراحل تزریق اپیدورال استروئید (ESI) خود از فلوروسکوپی استفاده می کند. این پروسه تحت اثر بی حسی موضعی و بعضی مواقع با تزریق آرام بخش از طریق ورید انجام می شود. بیماران به دلیل ماهیت این پروسه، کاملا بی حس و یا کاملا بی هوش نیستند، زیرا این عمل برای انجام تزریق اپدورال استروئید (ESI) امن نمی باشد. این روش معمولاً  5-10 دقیقه بیشتر طول نمی کشد و پس از آن بهبودی مختصر 15-20 دقیقه ای قبل از ترخیص به خانه در پی خواهد بود.

قبل از تزریق اپیدورال استروئید (ESI) چگونه باید برای آن آماده بود؟

در روز تزریق، حداقل هشت ساعت قبل از عمل برنامه ریزی شده، نباید چیزی خورد و یا چیزی نوشید. اگر قرار است در طی این روش تزریق آرام بخش داشته باشید، باید به یک نفر از نزدیکان خود بسپارید که بعد از انجام پروسه تزریق اپیدورال استروئید (ESI) شما را به خانه برساند. اگر احیانا برای فشار خون بالا یا هر نوع بیماری قلبی دیگر دارو مصرف می کنید، بسیار مهم است که قبل از عمل خود این دارو را در تایم خود و با یک جرعه آب مصرف کنید.

اگر از هر نوع دارویی استفاده می کنید که می تواند خون را رقیق کند و باعث خونریزی بیش از حد شود، باید قبل از انجام این عمل با پزشکان در مورد قطع این دارو مشورت کنید. این داروهای ضد انعقاد معمولاً برای محافظت از بیمار در برابر سکته، حمله قلبی یا سایر موارد انسداد عروق تجویز می شود. بنابراین تصمیم به قطع مصرف یکی از این داروها توسط پزشک کنترل درد اتخاذ نمی گردد بلکه تصمیم آن توسط پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک معالج (متخصص قلب) گرفته شده و آن دارو را مدیریت می کند. نمونه هایی از داروهایی که می توانند خونریزی در عمل جراحی را افزایش دهند شامل Coumadin، Plavix، Aggrenox، Pletal، Ticlid و Lovenox می شود.

بعد از تزریق اپیدورال استروئید (ESI) چه کاری باید انجام داد؟

پس از ترخیص به منزل، باید در مورد استراحت کردن خود برنامه ای داشته باشید. اگر در ناحیه تزریق درد احساس می کنید، استفاده از کیسه یخ در این ناحیه می تواند مفید باشد. اگر درحین عمل، تزریق وریدی آرام بخش داشته اید، نباید حداقل تا هشت ساعت بعد از عمل با ماشین رانندگی کنید. به طور كلي به بيماران توصيه مي شود كه پس از اين نوع تزريق برای استراحت به خانه برگشته و به محل كار خود باز نگردند. در بیشتر مواقع افراد روز بعد از عمل به سر کار خود برمی گردند.

تسکین درد ناشی از تزریق اپیدورال استروئید (ESI) چه مدت طول می‌کشد؟

تزریق اپیدورال استروئید (ESI) برای کاهش درد در نظر گرفته شده است و این پروسه به اندازه کافی طولانی بوده که اجازه می دهد بهبودی برای فرد ایجاد گردد. تزریق اپیدورال استروئید (ESI) یک روش درمانی نیست، بلکه یک روش کمکی بوده که به شما اجازه می دهد درمان های دیگر مانند فیزیوتراپی و نیز استراحت را داشته باشید. همچنین در صورت لزوم به شما امکان می‌دهد جراحی را به تعویق بیندازید. بیشتر بیمارانی که تزریق اپیدورال استروئید را انجام می دهند تا سه ماه تسکین درد را گزارش داده اند، اما بسته به عوامل مختلف نتایج نیز متفاوت است.

خطرات تزریق اپیدورال استروئید (ESI) چیست؟

به طور کلی، تزریق اپیدورال استروئید (ESI) هیچ گونه اثر سو ایجاد نمی کند. با این حال، گاهی اوقات عوارضی برای فرد وجود دارد.

هنگامی که عوارض جانبی بوجود می آیند، چند مورد رایج آن عبارتند از:

• مشکلات خواب
  • گرگرفتگی استروئیدی، یا افزایش دمای بدن و گرگرفتگی در صورت و قفسه سینه به مدت چند روز
  • اضطراب
  • احتباس آب
  • تغییرات قاعدگی
  • افزایش گرسنگی برای مدت زمانی کوتاه

یکی دیگر از خطرات رایج، سوراخ شدن سخت شامه (لایه محکم و خارجی مغز و مغز تیره) بوده که درواقع همان بافت اطراف نخاع می باشد. وقتی این اتفاق می افتد، مایع نخاعی از نخاع خارج می شود و باعث ایجاد سردرد نخاعی می گردد. همانطور که از نام آن پیداست، این عارضه یک سردرد بسیار شدید بوده که هنگام ایستادن یا نشستن بدتر نیز می شود و در حالت خوابیدن و دراز کشیدن کاهش می یابد. این درد می تواند از یک درد کم و ضعیف شروع شده و تا یک درد ناتوان کننده مانند میگرن ادامه پیدا کند. این سردردها معمولاً بجای اینکه بهتر شوند، بدتر می شوند. البته خبر خوب این است که خوشبختانه این دردها معمولا بیش از چند روز دوام نخواهند آورد.