درمان آرتروز زانو با تزریق گاز اوزون، نحوه‌ی تزریق و تعداد جلسات

زانوها اغلب اولین قسمت از بدن ما هستند که علائم پیری را نشان می‌دهند. زانوها روزانه از وزن ما پشتیبانی می‌کنند و آنها به طور معمول مفاصلی هستند که بیشترین حرکت را دارند. با افزایش سن، آرتروز در زانو می‌تواند به راحتی بر تحرک ما تأثیر بگذارد. درمان‌های زیادی برای آرتروز وجود دارد و اوزون درمانی(لینک ب اوزون تراپی و اکسیژن درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی)  یکی از آنهاست. وقتی واژه‌ی اوزون درمانی می‌شنوید، ممکن است تعجب کنید که چگونه یک گاز در جو زمین می‌تواند به عنوان یک عامل درمانی عمل کند. در مورد این نوع داروهای جایگزین شک و تردید زیادی وجود دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که با تأمین اکسیژن قوی، مزایای اوزون چیز اصلی است.

اوزون درمانی چیست و چگونه برای آرتروز زانو موثر است در بخشهای بعدی این مقاله بحث شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان اوزون تراپی برای آرتروز زانو و یا رزرو نوبت در کلینیک دکتر پورقاسمیان می‌توانید با شماره تلفن‌ 03132372301 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث آرتروز در زانو میشوند؟

علت آرتروز زانو

بیش از 100 نوع مختلف آرتروز زانو وجود دارد. شایع‌ترین شکل آن استئوآرتریت، ساییدگی و پارگی مفاصل و غضروف زانو است که با گذشت زمان و با استفاده مکرر از مفصل اتفاق می‌افتد. با استفاده مکرر از مفصل، غضروف‌های اطراف آن فرسوده می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، استخوان‌ها روی یکدیگر قرار می‌گیرند، و نتیجه آن درد و التهاب زانو است.

آرتریت روماتوئید نوع دیگری از آرتروز است که می‌تواند روی زانو تأثیر بگذارد. این وضعیت سیستم ایمنی بدن است که سلول‌های سالم بدن به طور موثر به خود حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید به صورت دوطرفه (در دو طرف بدن) رخ می‌دهد و به طور کلی زنان در سنین 30 تا 60 سال بیشتر از هر گروه دیگری مبتلا می‌شوند.

اوزون درمانی چیست؟

اوزون درمانی شامل استفاده از اوزون O3، نوعی اکسیژن قوی به عنوان ماده ضدعفونی کننده ای است که به مناطق آسیب دیده بدن وارد می‌شود. گاز اوزون برای بهبود اکسیژن دریافتی و تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. اوزون قوی‌ترین ماده اکسیدکننده طبیعی است. در طبیعت توسط صاعقه و اشعه ماورا بنفش تولید می‌شود.

ماور بنفش پزشکی با عبور اکسیژن با درجه پزشکی از تخلیه ازن ساخته می‌شود و در نتیجه مخلوط گازی از 1 تا 5 درصد ماورا بنفش و 95 تا 99 درصد اکسیژن ایجاد می‌شود.

چگونه اوزون تراپی برای درمان بیماریها موثر است؟

اوزون پزشکی برای کاهش اثرات مضر باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، مخمر و میکروب‌ها استفاده می‌شود. این برای ضد عفونی و درمان بیماری‌هایی است که توسط این عوامل ایجاد می‌شود. این عمل با ایجاد اختلال در رشد سلول‌های باکتریایی و قارچی و تماس ویروس با سلول از طریق اکسیداسیون انجام می‌شود. سلولهایی که در معرض حمله پاتوژنهای خارجی هستند، مانند ویروس‌ها، در معرض اکسیداسیون نیز هستند، دقیقاً نحوه کار ازن برای از بین بردن رشد آنها، از بین بردن آنها و جایگزینی سلول‌های سالم است.

عملکرد اصلی اوزون محافظت از انسان در برابر اثرات خطرناک اشعه ماورا بنفش است. این به طور طبیعی در زمین، در غلظت هایی که کاملاً با زندگی سازگار هستند، رخ می‌دهد.

اگرچه این گاز اثرات خطرناکی دارد، محققان پتانسیل درمانی آن را بررسی کرده اند. امروزه از اوزون تراپی برای درمان آرتروز مفاصل به ویژه آرتروز زانو استفاده‌های زیادی می‌شود.

چگونه اوزون درمانی انجام می‌شود؟

چگونه اوزون درمانی برای آرتروز زانو انجام می‌شود؟

در پزشکی، از دوزهای کنترل شده اوزون درمانی به چندین روش استفاده می‌شود، اما مصرف و استنشاق نمی‌شود.

در حالی که اوزون در حالت گازی است، استفاده از این درمان شامل موارد زیر است:

• تزریق مستقیم: از گاز اوزون برای درمان اندام‌های داخلی و اکسیژن رسانی خون به صورت وریدی استفاده می‌شود. تزریق عضلانی نیز شایع است.
  • انتقال خودکار خون: این شکل اوزون درمانی شامل گرفتن خون از بدن، مخلوط کردن آن با گاز اوزون و سپس تزریق مجدد خون با اکسیژن است.
  • انسداد رکتوم: این روش با وارد کردن گاز ازن از طریق راست روده انجام می‌شود تا بتواند وارد روده بزرگ و جریان خون شود.
  • قرار گرفتن در معرض پوست: گاز اوزون از طریق کیسه ای بسته شده یا اتاق پزشکی روی پوست استفاده می‌شود، دقیقاً مانند اکسیژن درمانی هایپرباریک.

نحوه‌ی تزریق اوزون تراپی برای آرتروز زانو، به شرایط بیمار نیز بستگی دارد. پزشک پس از بررسی تمام موارد، مناسب‌ترین شیوه‌ی اوزون تراپی را برای بیمار خود انجام می‌دهد.

مزایا اوزون تراپی زانو

اوزون همچنین چندین خاصیت طبیعی دارد که آن را برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی ایده آل می‌کند. این شامل موارد زیر است:

• اوزون گیرنده‌های بهبودی سلول‌های آسیب دیده را تنظیم و افزایش می‌دهد
  • اوزون فاکتورهای رشد (ساختارهای بهبودی) را به سمت سلولهای آسیب دیده می‌کشاند
  • اوزون گیرنده های درد پرکار در انتهای عصب در مناطق درد مزمن را تنظیم و کاهش می‌دهد
  • اوزون رشد رگ‌های خونی جدید را تحریک می‌کند. این اجازه می‌دهد مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به مناطق آسیب دیده برسد و باعث بهبودی بیشتر شود.
  • اوزون تاندون‌ها و رباط‌های شل را سفت می‌کند و بافت همبند را به حالت سالم‌تری برمی‌گرداند
  • به طور طبیعی میکروب کش است. ارگانیسم‌های عامل عفونت از جمله باکتری‌ها ، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد.

آیا اوزون درمانی برای آرتروز زانو ایمن است؟

اوزون درمانی به دلیل دارا بودن ساختار مولکولی ناپایدار، بدبینی زیادی را به عنوان داروی جایگزین به خود جلب می‌کند.

آیا ازن درمانی برای شما مضر است؟ محققان اتفاق نظر دارند که سمیت ازن به غلظت و تجویز در محل مناسب بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر به درستی استفاده نشود، مطمئناً می‌تواند خطرناک باشد.

مسئله اصلی اوزون آسیب‌هایی است که می‌تواند هنگام استنشاق در ریه‌ها ایجاد کند. این مسئله، مقاومت راه هوایی را به طور قابل توجهی، بدون تغییر در کشش ریه افزایش می‌دهد و منجر به مسائل جدی مانند موارد زیر می‌شود:

• تورم رگهای خونی
  • گردش ضعیف خون
  • خطر سکته مغزی و مشکلات قلبی

اگر ازن استنشاق شو، می‌تواند باعث تحریک، سوزش، سرفه، سردرد و حالت تهوع شود.

به چند جلسه درمانی نیاز دارم؟

واکنش بیمار به درمان، تعیین می‌کند که برای درمان هر مشکل خاصی مانند آرتروز در زانو به چه تعداد تزریق نیاز باشد. بعضی از بیماران فقط پس از یک بار تزریق احساس بهتری دارند. با این حال، در بیشتر موارد، 4 تا 5 جلسه اوزون درمانی برای آرتروز در زانو توصیه می‌شود. بیش از 5 جلسه درمانی برای بیمار ضرر ندارد.

آیا اوزون تراپی به تنهایی برای درمان آرتروز زانو کافی است؟

در مواردی که آرتروز زانو شدید باشد، اوزون تراپی در کنار سایر شیوه‌های درمانی تاثیر بیشتری دارد. قطعا برای برخی بیماران ترکیب چند درمان بهتر از یک شیوه‌ی درمانی است. موارد زیر از تراپی‌های موثر علاوه بر اوزون تراپی آرتروز زانو می‌باشند:

• داروهای ضد التهاب موضعی غیر استروئیدی(NSAID): در حالیکه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خوراکی ممکن است به آرتروز در زانو کمک کنند، این داروها می‌توانند عوارض گوارشی داشته باشند. NSAIDهای موضعی مستقیماً روی زانو قرار می‌گیرند و می‌توانند تسکین مشابه درد و التهاب را ایجاد کنند.
  • سایر تزریقات زانو: نشان داده شده است که تزریق کورتیکواستروئیدها یا هیالورونیک اسید به آرتروز زانو کمک می‌کند. هر یک از اینها مزایا و معایب خود را دارد، اما برای برخی از افراد می‌توانند تسکین تقریباً فوری و طولانی مدت از درد و التهاب را تجربه کنند.
  • ماساژ: ماساژ زانو و عضلات اطراف آن می‌تواند باعث تسکین درد و آرامش شود. خود ماساژ زانوها راهی آسان برای افزایش گردش خون و جریان خون در مفصل است.
  • فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست واجد شرایط با حرکت صحیح مفصل برای افزایش تحرک و دامنه حرکت می‌تواند به آرتروز در زانو کمک کند. یک فیزیوتراپیست همچنین می‌تواند به طراحی و نظارت بر یک برنامه توانبخشی سالم برای استفاده در خانه کمک کند.
  • تحریک الکتریکی عصب (TENS) :تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، که معمولاً با نام TENS شناخته می‌شود ، سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز را با پالس‌های الکتریکی ضعیف قطع می‌کند. برای برخی از افراد مبتلا به آرتروز زانو، این روش درمانی غیرتهاجمی معجزه می‌کند.
  • ورزش: یکی از اصلی ترین روش‌های درمان آرتروز و پیشگیری از بدترشدن آن ورزش است. ورزش کم ضربه همراه با سایر روش‌های درمانی به سلامت و روان بودن مفاصل کمک می‌کند. ورزش‌هایی مانند شنا، یوگا و پیاده روی برای سالم نگه داشتن کل بدن، تقویت عضلات و محافظت از زانوها مناسب می‌باشند.
  • طب سوزنی: ثابت شده است که طب سوزنی برای درد زانو موثر است. این نوع درمان عاری از عوارض جانبی است و غیرتهاجمی است. هیچ تداخل دارویی ندارد و می‌تواند با درمان‌های فعلی جایگزین شود. طب سوزنی برای یک‌بار ارزش امتحان کردن را دارد.
  • کاهش وزن: هرچه زانو تحمل وزن کمتری داشته باشد، احتمال احساس اثرات کامل آرتروز در زانو کمتر است.
  • تغییر در رژیم غذایی: اگرچه تسکین فوری نیست، اما تغییر رژیم غذایی با افزودن غذاهای ضد التهاب بیشتر می‌تواند به مرور باعث تسکین آرتروز در زانو شود. برخی افراد دریافتند که حذف غذاهای معمول التهابی (به عنوان مثال، گلوتن، شکر و لبنیات) نیز به مبارزه با درد و التهاب کمک می‌کند. پس برای داشتن رژیم غذایی سالم با یک پزشک مشورت کنید.