درد پشت زانو چه علتی و درمانی دارد (کیست بیکر، آرتروز، گرفتگی عضله)

درد شدیدی که هنگام راه رفتن در پشت زانو احساس می‌شود، متداول است. درد اطراف زانو که به نام درد پشت زانو شناخته می‌شود، یکی از علت‌های معمول مراجعه به پزشک است.

مفصل زانو، یکی از پیچیده‌ترین مفاصل است که بیشترین فشار بدن را نیز بر خود تحمل می‌کند و هنگام ایستادن و راه رفتن، بدن را عمودی نگه می‌دارد. زانوی شما در برابر بیماری‌های مختلف مانند آرتروز و صدمه به قسمت‌های متحرک آن کشکک زانو، استخوان ران(فمور)، درشت نی (تیبیا) و عضلات مختلف، تاندون‌ها، غضروف‌ و رباط‌هایی که در مفصل زانو به هم متصل می‌شوند، آسیب‌پذیر است. صدمات وارده به هر قسمت زانو، ممکن است به نواحی دیگر زانو کشیده شده یا وخیم‌تر شود، به همین دلیل بهتر است که علت زانو درد هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گرفته تا مانع تحرک شما نشود. ابتدا به بررسی چگونگی درد پشت زانو می‌پردازیم و سپس روش‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان درد پشت زانو و دریافت نوبت در  کلینیک دکتر پورقاسمیان با شماره تلفن  03131311013 تماس حاصل فرمایید.

10 نمونه از متداول‌ترین عوامل احتمالی درد پشت زانو هنگام راه رفتن

درد پشت زانو می‌تواند با تورم، توده و برجستگی قابل رویت یا حس قفل شدن زانو همراه باشد. هر علائمی که همراه با این درد مشاهده می‌شود، می‌تواند علت درد را مشخص کند، از این رو باید همه قسمت‌های زانو را بررسی کنید و یا بهتر است از پزشک متخصص کمک بگیرید زیرا برخی از مشکلاتی که منجر به درد زانو می‌شود، بسیار جدی هستند. در اینجا متداول‌ترین عوامل درد پشت زانو را بررسی می‌کنیم.

گرفتگی عضلات پا

یکی از عوامل عمده درد پشت زانو، گرفتگی عضلات پا است. گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که عضلات، خارج از کنترل شما سفت می‌شود، که ممکن است به علت سوء تغذیه، کم‌آبی بدن، مشکلات عصب، مسمومیت یا بیماری‌های کبدی ایجاد شود. بسیاری از زنان در طول دوران بارداری و حتی بسیاری از افراد هنگام ورزش دچار گرفتگی عضلات می‌شوند. اسپاسم عضلات معمولاً در مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود اما درد آنها ساعت‌ها یا گاهی اوقات روزها ادامه می‌یابد. اگر فکر می‌کنید که علت درد پشت زانوی شما ناشی از گرفتگی عضلات است، آن ناحیه را گرم کرده یا ماساژ دهید تا بهبود پیدا کند، اما در‌صورتی که درد کاهش نیابد و سریع از بین نرود، با یک پزشک مورد اعتماد مشورت کرده و علت را بررسی کنید.

کیست بیکر

کیست بیکر، که به عنوان کیست پشت زانویی نیز شناخته می‌شود، یک توده پر از مایع در زیر پوست پشت زانو است. این مایع که مایع سینوویال نامیده می‌شود، به روان شدن مفاصل کمک می‌کند و باعث می‌شود زانو به نرمی حرکت کند. با این حال، وجود بیش از حد مایع در این منطقه باعث ایجاد کیست می‌شود.

علاوه بر درد، علائم کیست بیکر شامل ورم قابل مشاهده، خشکی یا انعطاف‌ناپذیری مفصل زانو است. اگر کیست بیکر پاره شود، شما در آن ناحیه درد شدیدی را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از وقوع این اتفاق، برای تشخیص و تخلیص مایع درون کیست، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

زانوی جهندگان

بیماری تاندونیت پاتلا یا تاندونیت زانو به طور متداول با نام “زانوی جهندگان” شناخته می‌شود. در این بیماری، تاندونی که کشکک زانو را به استخوان پشتی زانو متصل می‌کند، در معرض آسیب قرار می‌گیرد و این مشکل به خصوص در حوزه پزشکی ورزشی مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد، زیرا در ورزش‌هایی مانند بسکتبال، والیبال و سایر ورزش‌هایی که پریدن ضروری است، این آسیب بیشتر اتفاق می‌افتد.

علاوه بر درد زیر کشکک زانو، علائم دیگری نیز در بیماران با زانوی جهندگان مشاهده می‌شود، از جمله خشکی، ضعف در مفصل زانو و دشواری در خم و دراز کردن زانو. درمان این آسیب ممکن است تنها با استراحت کامل امکان پذیر باشد، اما اگر درد ادامه دارد، مناسب است با پزشک خود مشورت کنید تا عوامل دیگر محتمل نیز بررسی شوند.

آرتروز

آرتروز یک بیماری فرسایشی مفصل است که باعث می‌شود غضروفی که ضربه‌گیر بین استخوان‌های زانو است، به تدریج ساییده شود. با از بین رفتن غضروف، استخوان‌ها به یکدیگر برخورد کرده و منجر به درد و آسیب طولانی می‌شود. بدن نمی‌تواند دوباره غضروف ایجاد کند، از این رو، برای جلوگیری از پیشرفت این آسیب به درمان‌های پزشکی نیاز خواهید داشت.

انواع مختلف آرتروز که ممکن است مفصل زانو به آن دچار شود، شامل بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، آرتریت پسوریاتیک (که همراه با تکه‌های فلس مانند پوست است) و آستئوآرتریت است. روش‌های درمانی مختلفی مانند تزریق استروئید، ورزش‌های خاص، داروهایی که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند، یا جراحی بکار گرفته می‌شود. برای دریافت روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

زانوی دوندگان

زانوی دوندگان که همچنین کندرومالاسی نامیده می‌شود، یکی دیگر از عوامل درد مفصل است که در اثر از بین رفتن غضروف ایجاد می‌شود و در نتیجه آسیب، استفاده بیش از حد، آرتروز یا بالا رفتن سن ایجاد می‌شود. درد پشت زانو در هنگام راه رفتن هنگامی رخ می‌دهد که استخوان‌های پا بدون لایه محافظتی غضروف بین آنها، به یکدیگر ساییده می‌شوند. این درد ممکن است خفیف باشد، و همچنین می‌تواند هنگام بالا رفتن از پله، شدیدتر شود. هنگامی که راه می‌روید احتمالاً ساییده شدن استخوان‌ها را احساس خواهید کرد.

پارگی مینیسک

پارگی مینیسک، آسیب به یکی از دو مینیسکی است که هر زانو دارد. این پارگی می‌تواند بطور ناگهانی رخ دهد، یا به تدریج که مینیسک دچار فرسایش شده، ایجاد شود. ورزشکاران اغلب دچار آسیب به مینیسک می‌شوند و هنگام آسیب، ممکن است صدا یا حس ترکیدن در آن ناحیه را احساس کنند و پس از آن علائمی مانند درد، ورم، ضعف، خشکی یا حس قفل شدن در مفصل مشاهده می‌شود.

آسیب رباط

رباط‌های زانو که استخوان ران شما را به استخوان درشت‌نی متصل می‌کند شامل رباط صلیبی قدامی (ACL)، رباط صلیبی خلفی (PCL)، رباط جانبی داخلی (MCL) و رباط جانبی خارجی (LCL) است.  آسیب رباط صلیبی خلفی اغلب به دلیل تصادفات رانندگی ایجاد می‌شود، و آسیب‌های رباط صلیبی قدامی بطور کل متداول‌تر از دیگر رباط‌ها است، چرا که بطور مورب از روی زانو عبور کرده و استخوان درشت‌نی را از لغزیدن روی زانو به سمت بالا حفظ می‌کند. اگر رباط پاره شود، هنگام راه رفتن در ناحیه زانو احساس درد خواهید داشت و درمان آن نیاز به جراحی دارد.

درمان درد پشت زانو

برای درمان درد پشت زانو بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است جهت بررسی این مسئله که درد، ناشی از آسیب به استخوان یا بافت نرم است، از عکس‌برداری با اشعه ایکس یا ام‌آر‌آی استفاده کند، و درمان‌ها می‌تواند شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن) تا جراحی و فیزیوتراپی باشد. با دریافت مکمل‌های طبیعی به سلامت مفاصل خود کمک کرده و اطمینان حاصل کنید که پس از آسیب، بهبود می‌یابد، زیرا یک آسیب درمان نشده در مفصل، می‌تواند محدوده حرکتی شما را بطور دائمی محدود کرده و زندگی شما را مختل کند.

داروها برای درمان درد پشت زانو

داروهای مناسب برای درمان درد پشت زانو:

NSAIDs اغلب در خط اول درمان درد پشت زانو ناشی از آستئوآرتریت قرار می‌گیرد. NSAIDs مخفف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است. این داروها نقش مهمی در بهبود علائم آستئوآرتریت زانو دارند. NSAIDs  بدون استفاده از استروئید یا مواد مسکن به کاهش التهاب دردناک کمک می‌کند. داروهای بدون نسخه NSAIDs معمول، شامل ایبوپروفن (که با نام‌های ادویل و موترین شناخته می‌شود) و ناپروکسن ( با نام دیگر آلو) است.

برخی از NSAIDs  فقط با نسخه پزشک قابل دریافت است که شامل سلکسیب و ملوکسیکام است. این داروها اغلب بهتر است که قبل یا پس از فعالیت‌هایی که منجر به افزایش درد شده، مصرف شوند، با این حال، در برخی از افراد که اکثر اوقات احساس درد دارند، دارو را بطور منظم مصرف می‌کنند. گرچه بیشتر افراد با مصرف کوتاه مدت داروهای NSAIDs دچار مشکلی نخواهند شد، اما ممکن است مصرف آن در برخی از افراد با توجه به مشکلات پزشکی و دیگر داروهایی که مصرف می‌کنند، خطرناک باشد. با پزشک خود مشورت کنید و از مناسب بودن این داروها برای خود اطمینان حاصل نمایید.

استامینوفن

استامینوفن (که به نام تیلنول نیز شناخته می‌شود) می‌تواند درد زانو را کاهش دهد. با این وجود، مطالعات نشان می‌دهد که قدرت استامینوفن در کاهش درد زانو، کمتر از NSAIDs ‌می‌باشد. گاهی اوقات می‌توان برای کاهش درد بیشتر، استامینوفن را همراه با NSAIDs مصرف کرد. می‌توانید در مورد مصرف استامینوفن و اینکه آیا گزینه مناسبی برای شما است یا نه، با پزشک مشورت کنید.

داروهای دیگر

دسته دیگری از داروها شامل داروهای مسکن، گلوکوزامین، کندرویتین و دیگر مکمل‌هایی است که نتایج قابل پیش‌بینی کمتری برای درد زانوی ناشی از آرتروز دارند، و مصرف مداوم آنها برای درمان آستئوآرتریت زانو پیشنهاد نمی‌شود.

تزریق‌ها

تزریق‌های کورتیکواستروئید (گاهی با نام تزریق کورتیزون یا تزریق استروئید شناخته می‌شود) در مفصل زانو می‌تواند در کوتاه مدت درد پشت زانو را کاهش دهد. کورتیزون یک داروی ضدالتهاب است که به کاهش شدت وخامت مفصل کمک می‌کند، با این وجود، نمی‌تواند غضروف آسیب‌دیده را درمان یا ترمیم کند و در درمان دردهای مزمن روزانه یا موارد شدید آرتروز تاثیر زیادی نخواهد داشت.

کنترل وزن

کنترل وزن برای درمان درد پشت زانو

اضافه وزن فشار روی زانو را افزایش می‌دهد. از آنجایی که یکی از اهداف درمان زانو درد، کاهش فشار روی زانو است، کنترل وزن می‌تواند در کاهش درد بسیار مؤثر باشد.

هنگامی که روی یک سطح صاف راه می‌روید، زانو نیرویی حدود 1.5 تا 2 برابر  وزن بدن را جذب می‌کند. این مقدار فشار، زمانی که از پله بالا یا پایین می‌روید یا زانو را خم می‌کنید، به میزان 4 تا 5 برابر افزایش می‌یابد. این مسئله به این معناست که افزایش وزن به مقدار کم، می‌تواند درد ناشی از آرتروز زانو را چندین برابر کند. خوشبختانه، این معنا را نیز در‌بردارد، که کاهش مقدار کمی از وزن بدن، فشار و درد زانو را کم می‌کند.

ممکن است درد زانو باعث شود که نتوانید مداوم و با شدت ورزش کنید، اما هنوز می‌توانید بطور مؤثر با کمی ورزش، وزن خود را کاهش دهید. تغییر در سبک زندگی و رژیم می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد.

اصلاح فعالیت

درمان درد پشت زانو با اصلاح فعالیت

اصلاح فعالیت می‌تواند به کاهش فشار روی زانو کمک کند. فعالیت‌هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله، بالا رفتن از نردبان یا چمباتمه زدن، بیشترین فشار را روی زانو وارد می‌کنند. اگر فعالیت‌ها یا ورزش‌های خاصی باعث افزایش ناگهانی درد زانو می‌شود، روش‌های جایگزین دیگری برای انجام این فعالیت‌ها پیدا کنید که به کاهش درد مداوم زانو کمک کند. یک فیزیوتراپ می‌تواند در آموزش اصلاح فعالیت‌ها و بهینه کردن آنها برای کاهش فشار روی زانو بسیار سودمند باشد.

فیزیوتراپی برای درمان درد پشت زانو

با کمک فیزیوتراپ می‌توانید درد پشت زانو را کاهش دهید. افراد در انجام فعالیت‌هایی مانند بلند شدن از روی صندلی یا بالا و پایین رفتن از پله فشار مضاعفی به زانو وارد می‌کنند. علاوه بر این، اگر عضلات لگن، پشت یا مرکز بدن ضعیف باشد یا بطور بهینه کار نکند، اغلب فشار اضافی به زانو وارد می‌شود. بهبود عملکرد همه عضلات و مفاصل در پاها می‌تواند به کاهش فشار روی زانو کمک کند. فیزیوتراپ راه رفتن و حرکت افراد را ارزیابی کرده و در بهینه کردن آنها و جلوگیری از فشار بیشتر روی زانو کمک می‌کند. کمک گرفتن از یک فیزیوتراپ همچنان که برای رفع مشکلات زانو سودمند است، می‌تواند برای دیگر قسمت‌های بدن نیز مفید باشد.

وسایل کمکی

وسایل کمکی برای درمان درد پشت زانو

استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا واکر می‌تواند به بهبود درد پشت زانو کمک کند. اینکار مرکز ثقل بدن را از ناحیه آسیب‌دیده تغییر داده و فشار روی مفصل را کم می‌کند. وسایل کمکی احتمال افتادن شخص به دلیل درد ناشی از زانو را نیز کاهش می‌دهد.

زانوبندهای طبی

گاهی اوقات زانوبند طبی به ثابت نگه داشتن زانو کمک می‌کند. یک نوع خاص از زانوبند طبی به نام «آنلودر» به گونه‌ای طراحی شده است که روی یک طرف زانو بیشتر از طرف دیگر اثر گذاشته و می‌تواند نیروی وارد بر ناحیه دردناک زانو را به قسمت دیگری از زانو تغییر دهد. تاثیر این زانوبندها به نوع آرتروز  زانو  و اینکه بطور کامل روی پا قرار بگیرد، بستگی دارد.