علت صدادادن مفصل گردن: کایروپراکتیک و فیزیوتراپی برای تق تق گردن

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در هنگام چرخاندن ناگهانی سر دچار صدا دادن گردن شده اید، علت سفتی گردن از خواب بیدار شده اید یا در هنگام چرخاندن گردن خود به یک طرف صدای تق تق کردن را شنیده اید. این وضعیت طبیعی است به شرط آنکه این صدا همیشه به گوش نرسد. در صورتی که شما به طور مداوم با چنین مشکلی مواجه هستید و صدا دادن گردن با احساس درد همراه شده است به احتمال زیاد مشکل شما چیزی فراتر از سفتی عضلات است زیرا به طور خود به خود بهبود پیدا نکرده و به همین دلیل باید به پزشک مراجعه نمایید تا به ارزیابی شرایط شما بپردازد. درمان دستی یکی از موثرترین و ایمن ترین روش‌های موجود برای درمان درد گردن می‌باشد. اکثر افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های غیر جراحی و بدون نیاز به مصرف دارو به درمان درد گردن خود بپردازند. برخی از بیماران به علت مشکلات پزشکی دیگری که دارند نمی‌توانند متقاضی درمان با این روش باشند. علاوه بر درمان دستی می‌‌تواند فیزیوتراپی به عنوان یک روش عالی و مثبت استفاده کرد و به درمان صدا دادن گردن پرداخت. متخصص فیزیوتراپی به طراحی یک برنامه ورزشی مناسب می‌پردازد تا مشکل شما را برطرف کند.

اگر شما با مشکل صدا دادن گردن مواجه شده‌اید باید به پزشک مراجعه نمایید تا بر ارزیابی شما بپردازد و با توجه به تشخیص خود مشکل شما را درمان نماید. در صورتی که صدا دادن گردن با احساس درد همراه شده باشد این احتمال وجود دارد که شما دچار استئوآرتریت شده باشید. در شرایطی معمولاً شما التهاب مفاصل گردن را احساس می‌کنید. به علاوه تصادفات خودرویی یا آسیب دیدگی گردن می‌‌تواند باعث صدا دادن گردن شود. در صورتی که پس از تکان دادن گردن خود صدای تق تق آن به گوش می‌رسد به احتمال خیلی زیاد مفصل دارای عملکرد غیر عادی است و شما علاوه بر صدا دادن گردن با احساس درد نیز مواجه خواهید شد. گاهی اوقات پس از عمل جراحی چنین مشکلی به وجود می‌‌آید که این طبیعی است اما در صورتی که شما را اذیت می‌کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر شما دچار هر یک از این مشکلات هستید مراجعه به متخصص فیزیوتراپی یا متخصص درمان دستی ضرورت خواهد یافت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان صدا دادن گردن و یا ارتباط با کلینیک دکتر پورقاسمیان می‌توانید با شماره تلفن‌  03131311013 تماس حاصل فرمایید.

علل شایع صدا دادن گردن چیست؟

علل شایع صدا دادن گردن

اکنون در این بخش، علل صدادادن مفصل گردن مورد بررسی قرار گرفته است. نقاطی را که ممکن است باعث صدادادن و یا تق تق مفصل گردن شوند را مرور خواهیم کرد. بیایید یکی یکی از آنها مرور کنیم:

تغییر فشار در مفصل

پزشکان عقیده دارند که صدا دادن گردن می‌‌تواند به علت ترکیدن حباب‌های موجود در مفاصل سینوویال به وجود بیاید. هنگامی که شما انگشتان خود را فشار می‌دهید می‌توانید چنین صدایی را بشنوید. به علاوه در هنگام دستکاری کردن ستون فقرات یا حرکات طبیعی مفاصل این صدا به گوش می‌‌رسد. هنگامی‌که متخصص درمان دسته یا متخصص فیزیوتراپی برنامه درمان را شروع می‌‌کند و به دستکاری کردن ستون فقرات می‌‌پردازد شنیدن صدای مفاصل طبیعی است. با این حال ثابت کردن این مسئله که آیا صدا دادن گردن به علت ترکیدن حباب‌های درون مفصل به وجود می‌‌آید یا خیر یک مسئله چالش برانگیز است و نیاز به اثبات دارد.

حرکت کردن رباط یا تاندون در اطراف استخوان

رباط و تاندون در متصل کردن استخوان‌ها به یکدیگر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. گاهی اوقات صدا دادن گردن می‌تواند به حرکت کردن رباط و تاندون ارتباط داشته باشد که این اعضا روی یکدیگر حرکت می‌کنند. با بالا رفتن سن عضلات و رباط‌ها و بسیار سفت می‌شوند و قابلیت ارتجاعی خود را از دست خواهند داد که این امر منجر به صدا دادن نقاط مختلف بدن خواهد شد.

ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر

نکته مهمی که باید بدانید این است که گاهی اوقات به علت برخی بیماری‌های خاص از قبیل است و آرتریت مفاصل فاست شروع به تحلیل رفتگی می‌کنند. به علت فرآیند تحلیل رفتگی مفاصل، غضروف محافظ بین دو استخوان شروع به از بین رفتن نخواهد کرد و به این ترتیب استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند. این امر باعث صدا دادن آنها می‌شود که به تدریج بافت محافظ بین استخوان‌ها از بین خواهد رفت و شما دچار درد گردن می‌شوید. اگر شما دچار استئوآرتریت هستید بهتر است که برای درمان این بیماری تحت نظر پزشک قرار بگیرید. در قسمت‌های بالا به برخی از علل صدا دادن گردن پرداختیم البته گاهی اوقات یک یا چند مورد در به وجود آمدن این اختلال نقش دارند. مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که صدا دادن مفاصل ممکن است در هر یک از نقاط بدن به وجود بیاید. مفصل شانه و زانو و جز بارزترین مفاصلی هستند که بیشترین حرکت را دارند و احتمال صدا‌ دادن این نواحی نیز وجود دارد.

در چه مواردی باید برای صدا دادن گردن به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گاهی اوقات گردن شما صدا می‌دهد نباید باعث نگرانی شما شود اما در صورتی که این اختلال با برخی از علائمی که در بخش زیر به آنها اشاره می‌‌کنیم همراه شده باشد توجه به آن‌ها کاملاً ضروری می‌‌باشد:

• تورم یا درد در ناحیه شانه
  • درد مرتبط با عصب که از ناحیه شانه‌ها امتداد پیدا می‌کند.
  • ضعف عضلانی یا حساسیت در ناحیه گردن
  • احساس درد در هنگام  تکان دادن گردن یا محدودیت حرکتی
  • صدا دادن گردن که پس از عمل جراحی گردن شروع می‌شود.

کایروپراکتیک برای درمان صدا دادن مفصل گردن

معمولا پزشک بیمارانی که دچار صدا دادن گردن هستند را به متخصص درمان دستی ارجاع می‌دهد. متخصص درمان دستی به ارزیابی بیمار می‌پردازد و با توجه به شرح حال بیمار سعی می‌کند علت صدا دادن گردن و درد آن را متوجه شود. متخصص درمان دستی از یک مجموعه روش‌های درمانی غیر جراحی به منظور درمان صدا دادن گردن و درد آن استفاده می‌کنند و به جای آنکه مشکل بیمار را به صورت سطحی برطرف کند به درمان علت صدا دادن گردن خواهد پرداخت. برخی از اختلالاتی که متخصص درمان دستی می‌‌تواند درمان کند به شرح زیر می‌باشد:

• گرفتگی مفصل فاست
  • کشیدگی گردن
  • آسیب دیدگی دیسک بین مهره ای در ناحیه گردن
  • سندروم مفصل تحلیل رونده
  • آسیب دیدگی ناشی از کشیدگی گردن

متخصص درمان دستی با معاینه ستون فقرات و درخواست عکسبرداری از سر و گردن و انجام سایر تست تشخیصی علت بروز درد گردن و صدا دادن آن را مشخص می‌‌کند. در صورتی که ستون فقرات شما دچار مشکل شده باشد به غیر از گردن می‌تواند سایر نقاط بدن را نیز درگیر کند و شما درد را در سایر نواحی نیز احساس کنید. شما باید اطلاعات کاملی در ارتباط با سابقه پزشکی خود، بیماری‌هایی که دارید و بیماری‌های خانوادگی در اختیار پزشک تان قرار دهید. پزشک از این اطلاعات برای تشخیص علت بروز درد استفاده می‌‌کند و پس از آن که توانست به تشخیص قطعی دست یابد برنامه مناسبی را برای درمان شما طراحی می‌کند. متخصص درمان دستی از یک مجموعه روش‌های درمانی برای بهبود درد گردن و مشکلات این ناحیه استفاده خواهد کرد. درمان دستی ستون فقرات می‌تواند به بهبود شما کمک کند. گاهی اوقات بیماران پس از امتحان کردن روش‌های درمانی مختلف و عدم تسکین درد به متخصص درمان دستی مراجعه می‌‌کنند. درمان دستی ستون فقرات می‌تواند به بهبود توانایی حرکتی، تسکین درد و بهبود حال عمومی بیمار کمک کند.

درمان دستی یک روش یک مرحله‌ای نیست

اکثر افرادی که تحت درمان با درمان دستی قرار گرفته اند ادعا می‌کنند که این روش هیچ تاثیری در بهبود حال آنها نداشته است. در برخی موارد درمان دستی نمی‌تواند به بهبود برخی اختلالات خاص کمک کند اما به طور کلی درمان به موقع و تکمیل روند درمان نتایج مطلوبی را به وجود خواهد آورد. هیچ یک از افراد شبیه یکدیگر نیستند و با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارند به همین دلیل نیازهای آنها نیز کاملا متفاوت است. برخی از بیماران پس از یک جلسه درمان بهبود پیدا می‌کنند اما برخی دیگر به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز دارند. اگرچه درد گردن و صدا دادن آن یک اختلال ساده و شایع به نظر می‌رسد می‌تواند نشان دهنده یک اختلال جدی باشد و به همین دلیل شما به درمان به موقع نیاز خواهید داشت.

گاهی اوقات بیماران فقط یک جلسه درمان را انجام می‌‌دهند و هرگز برای ادامه درمان به مطب پزشک خود مراجعه نمی‌‌کنند به همین دلیل احساس می‌کنند که درمان آنها هیچ تاثیری در بهبود شرایط شان نداشته است. اگر چه گاهی اوقات یک جلسه درمان می‌تواند به تسکین درد گردن و صدا دادن آن کمک کند برای رفع کامل علائم بیمار باید چند جلسه درمان انجام شود. با گذر زمان احتمال عود مجدد علائم بیماری وجود دارد. برخی از بیماران پس از یک جلسه درمان از ادامه فرآیند بهبود خود منصرف می‌‌شوند زیرا ادعا می‌‌کنند جلسه اول هیچ تاثیری در بهبود حال آنها نداشته است. درمان دستی روشی است که مستلزم صرف زمان است و فرآیند درمان به صورت پلکانی طی می‌شود. درمان دستی روشی است که فقط به از بین بردن منبع درد نمی‌پردازد بلکه به بهبود سطح عمومی و سلامت بدن نیز کمک می‌‌کند. پزشک علاوه بر روش‌های درمان دستی و ممکن است از بیمار بخواهد به تغییر سبک زندگی خود بپردازد به عنوان مثال اگر بیمار دچار درد و صدا دادن گردن شده است پزشک از او می‌‌خواهد مدت زمان استفاده از برخی وسایل از قبیل گوشی موبایل یا کامپیوتر را به حداقل برساند یا آنکه به اصلاح مدل نشستن خود بپردازد. تغذیه نیز در حفظ سلامت بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند به همین دلیل مصرف مواد مغذی سالم به بدن کمک می‌کند به ترمیم خود بپردازد. ممکن است متخصص درمان دستی از بیمار بخواهد که در منزل از روش‌های مراقبتی استفاده کند. استفاده از کمپرس سرد و گرم یا مصرف داروهای مسکن به طور موقت باعث تسکین درد خواهد شد. پیروی کردن از دستورات پزشک به شما برای کسب نتایج مطلوب کمک می‌‌کند و علاوه بر بهبود درد و صدا دادن گردن و سلامت عمومی شما را نیز ارتقا خواهد داد.

چگونه فیزیوتراپی به بهبود بیمار کمک می‌کند؟

فیزیوتراپی برای بهبود صدا دادن مفصل گردن

فیزیوتراپی همیشه‌ به درمان درد گردن و درد سایر نقاط بدن کمک می‌‌کند و به عبارتی موثر ترین روش موجود برای درمان درد و صدا دادن گردن محسوب می‌‌شود. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند با ارائه روش‌های مختلف از قبیل حرکات کششی و تقویتی به بهبود مشکل شما کمک کند. برخی از حرکاتی که به کنترل درد گردن کمک می‌کنند عبارتند از صاف نگه داشتن گردن، حرکت دادن گردن به سمت جلو و عقب، چرخاندن سر، چرخاندن گردن و منقبض کردن گردن. متخصص فیزیوتراپی پس از معاینه گردن به ارائه یک برنامه درمانی مناسب خواهد پرداخت و همچنین از شما می‌خواهد به تغییر سبک زندگی تان بپردازید تا درد گردن به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. او همچنین تمرینات ورزشی خاصی را به شما توصیه می‌‌کند که پس از چند جلسه شاهد بهبودی خود خواهید بود.

نکات دیگر درباره‌ی صدا دادن مفصل گردن

اگر شما عادت دارید گردن خود را به سمت چپ و راست تکان دهید و به اصطلاح قولنج آن را بشکنید باید فوراً از انجام این کار خودداری کنید. این امر با برخی خطرات همراه است و می‌تواند ریسک بروز سکته مغزی را افزایش دهد. در صورتی که شما به طور مداوم به انجام این کار بپردازید پزشک نمی‌‌تواند کمک چندانی به بهبود مشکل تان نماید. اگر شما با کامپیوتر کار می‌کنید و هر روز ساعات طولانی مقابل کامپیوتر می‌‌نشینید به احتمال زیاد دچار درد گردن خواهید شد به همین دلیل باید در فواصل زمانی منظم استراحت کنید و با انجام دادن حرکات مخصوص گردن بپردازید. کشش گردن می‌‌تواند به طرز قابل توجهی باعث تسکین درد آن شود و یک جایگزین مناسب برای شکستن قولنج گردن می‌باشد.